Verschenen: 12-07-2001 JASPER ENKLAAR, FREELANCE JOURNALIST EN HOOFDREDACTEUR VAN HET VAKBLAD UITVAART
Na boek tot specialist gebombardeerd
Iedere week stellen we dezelfde 7 vragen aan iemand uit de uitvaartbranche. Ditmaal zijn de vragen iets aangepast en werden ze gesteld aan Jasper Enklaar, hoofdredacteur van het vakblad voor de uitvaartwereld, Uitvaart. Zijn nog onvervulde wens: schrijven voor Forever Alive, het tijdschrift van People Forever International, een Amerikaanse beweging die ervan overtuigd is dat fysieke onsterfelijkheid binnen ieders bereik ligt, als je er maar genoeg in gelooft.
Naam: Jasper Enklaar
Leeftijd: 40
Functie: freelance journalist en hoofdredacteur van het vakblad Uitvaart
1. Hoe bent u bij het vakblad Uitvaart terechtgekomen?
Ik had al wat artikelen geschreven voor verschillende tijdschriften en kranten over de ontwikkelingen in de uitvaartsector, zowel over het toenemend aantal kunstenaars dat zich op deze markt stort als over de meer 'bedrijfseconomische' kant, toen ik door een uitgever werd benaderd om hierover een boek te schrijven. Eind 1995 kwam Onder de groene zoden uit. Een boek over de Nederlandse uitvaartcultuur, maar vooral over de veranderingen in die cultuur. Vanaf dat moment stond ik kennelijk te boek als specialist op dit gebied, want kort daarna werd ik gevraagd de redactie op me te nemen van Uitvaart, een vakblad met een uitgever, maar toen nog zonder redactie.
2. Wat zijn de mooie kanten van schrijven over het uitvaartwezen?
De dood is een raar onderwerp, mensen die zich daarmee bezighouden worden altijd een beetje met een scheef oog bekeken. Ook op journalistiek gebied, maar dat heeft het (betrekkelijke) voordeel dat ik weinig concurrentie te duchten heb.
3. Als uw zoon of dochter laat weten de uitvaartwereld in te willen, wat zegt u dan?
Toen we laatst een vogeltje in onze tuin moesten begraven, gaf mijn jongste dochter (6) niet echt blijk van een groot gevoel voor ritueel en symboliek. Kort na de begrafenis wilde ze een vriendinnetje laten zien hoe mooi het vogeltje in zijn kist lag en wilde ze de kist weer opgraven. Als zij later de uitvaartwereld in wil, zou ik haar aanraden eerst goed de Wet op de lijkbezorging te lezen, zodat ze geen overtredingen begaat door overledenen weer op te graven om nog even te laten zien hoe mooi ze in hun kist liggen. Mijn andere dochter (9) tekent met groot talent begraafplaatsen en grafstenen (zie de omslag van Uitvaart april 1999). Als ze al de uitvaartwereld in wil, hoop ik dat ze die creatieve aanleg verder zal uitbuiten. Voorlopig hebben mijn twee dochters echter nog geen andere ambitie dan juf en verpleegster.
4. Voor welk blad zou u nog heel graag willen schrijven?
Voor Forever Alive, het tijdschrift van People Forever International, een Amerikaanse beweging die ervan overtuigd is dat sterven vooral een mentaliteitskwestie is en dat fysieke onsterfelijkheid binnen ieders bereik ligt, als je er maar genoeg in gelooft.
5. Wat is uw mooiste ervaring met/in de uitvaartwereld?
Tijdens een 'stage' van twee weken bij een uitvaartonderneming voor het schrijven van een reportage: een klein jongetje dat nog even snel een stuiver uit zijn spaarpot in het graf van opa gooide, nadat de stoet al was vertrokken voor de koffie met cake.
6. Wat hoopt u nooit meer mee te maken op uitvaartgebied?
Uit diezelfde periode: als zesde - onervaren - drager door de andere dragers opgezadeld worden met het gewicht van de hele kist en dan naar vak G (helemaal achteraan) moeten lopen.
7. De dood betekent voor mij…
Ooit zal de dood voor mij het absolute einde vormen. Nu betekent de dood voor mij elke maand een nieuw nummer van het vakblad Uitvaart, een steeds verder uitdijende verzameling recensie-exemplaren van boeken over de dood en aanverwante onderwerpen en telkens weer nieuwe ontdekkingen op het web van interessante, verrassende of macabere websites rond de dood. 'Sex' mag dan op het web een van de meest gebruikte trefwoorden zijn, 'dood' maakt een goede kans op de tweede plaats in de trefwoordenranglijst.
Het blad Uitvaart op internet: www.uitvaartmedia.com
|
|