DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 06-03-2007
UITVAART INFORMATIE HULPLIJN BESTAAT 5 JAAR

Kan ik mijn grafsteen nu al uitzoeken? Hoe stel ik een testament op? Hoe zit het precies met erfrecht? Hoe regel ik mijn uitvaart? Wat zijn de kosten van een rouwadvertentie? Wat zijn de mogelijkheden voor asbestemming? Waar kan ik terecht voor rouwverwerking?


Uiteenlopende vragen die allemaal met dood en uitvaart te maken hebben en waar ze bijna altijd meteen een antwoord op hebben bij de Uitvaart Informatie Hulplijn. "Driekwart van de vragen kan ik meteen beantwoorden," zegt zorgbemiddelaar Marjolein van Gerwen. Vragen die Van Gerwen niet kan beantwoorden, legt ze voor aan een van de participanten. In de regio Twente en de Achterhoek zijn dat er 18. Allemaal organisaties die diensten verlenen rond het overlijden. Van een notaris en een kistenfabrikant tot een rouwfotograaf en een steenhouwer.

De Uitvaart Informatie Hulplijn bestaat vijf jaar. Het initiatief werd in 2002 genomen door Vredehof Uitvaartverzorging en Onderlingehulp Verzekeringen, beide werkzaam in Twente. Voorzitter Koos Bloemhof: "We hadden het plan opgevat om een kenniscentrum op te richten. We wilden laagdrempelig informatie bieden aan consumenten, zonder dat ze meteen in een commercieel traject belanden. Onderlingehulp kreeg veel vragen over verzekeringen, Vredehof over uitvaartverzorging. Maar we merkten dat er over veel meer onderwerpen rond het overlijden vragen leefden. Vandaar dat we de handen ineen geslagen hebben en samen met enkele andere participanten de Stichting Centrum voor Uitvaart Informatie (SCU) hebben opgericht."

Daarmee was vijf jaar geleden de Uitvaart Informatie Hulplijn een feit. Een hulplijn die 24 uur per dag, 7 dagen in de week en 365 dagen in het jaar bereikbaar is. Het principe is eenvoudig. Wie vragen heeft rondom het overlijden, belt 0800 Ė 44 44 000.

De Uitvaart Informatie Hulplijn is inmiddels allang niet meer alleen een telefoondienst, en ook niet alleen voor Twente en de Achterhoek. Ook via de website www.uitvaartinformatiehulplijn.nl rollen de vragen binnen, soms zelfs vanuit het buitenland. Het 0800-nummer wordt door mensen uit heel Nederland geraadpleegd.

Met de Stichting en de hulplijn hebben Bloemhof en Van Gerwen alleen maar ideŽle motieven. Van Gerwen: "Mensen vragen soms of het geld kost. Ze kunnen zich bijna niet voorstellen dat ze zomaar gratis geholpen worden en zijn ons heel dankbaar. Kijk, daar doen we het voor!"

Terug naar archief...
REACTIES

Geef hieronder uw reactie op dit artikel, en/of lees de reacties van andere lezers.
Uw naam
Uw email
Uw reactie
Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door de redactie. De redactie is niet aansprakelijk voor de inhoud van reacties, en behoudt ten alle tijden het recht reacties te wijzigen of te verwijderen.