DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 15-10-2006
PèRE LACHAISE IN DE BIOSCOOP

Filmer Heddy Honigmann richtte haar camera en maakte een portret van bezoekers van de Parijse begraafplaast Père Lachsaise. De film, ‘Forever’, ging deze week in première. Wat zij beoogde is de mysterieuze schoonheid, de kalmte en de troostende werking van deze bijzondere begraafplaats te laten zien door de ogen van mensen van vlees en bloed.


Velen komen vooral voor hun ‘eigen’ doden: man, echtgenote, vader of zoon. Andere bezoekers laten een briefje voor ‘hun geliefde kunstenaar’, gekraste woorden op een steen of een bloem achter. Enkele bewonderaars vertellen over het belang van kunst en schoonheid in hun leven. Gaandeweg wordt zichtbaar en voelbaar hoe de begraafplaats niet alleen een laatste rustplaats is voor de doden, maar vooral een plek waar de levenden vrede en zelfs inspiratie kunnen vinden.

De film is te zien in diverse filmtheaters in het land. Honigmann maakte eerder onder andere de films ‘Het ondergronds orkest’ (waarin ze in Parijs een tiental vluchtelingen portretteerden die allemaal een muziekinstrument bespelen waarmee ze in de metro of op straat in hun levensonderhoud voorzien) en ‘Dame la mano’ (over een groep Cubaanse vluchtelingen die elke zondag in New York de rumba dansen).

Terug naar archief...
REACTIES

Geef hieronder uw reactie op dit artikel, en/of lees de reacties van andere lezers.
Uw naam
Uw email
Uw reactie
Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door de redactie. De redactie is niet aansprakelijk voor de inhoud van reacties, en behoudt ten alle tijden het recht reacties te wijzigen of te verwijderen.