DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 17-03-2006
HUISELIJK GEDENKEN OP INTERNET

Uitvaartverzekeraar Monuta heeft sinds kort haar dienstenpakket uitgebreid met een virtuele gedenkplaats in huiselijke stijl. Op de getekende openingspagina zie je een toegangsdeur geflankeerd door twee potten met planten. Dat zal het huiselijke aspect zijn. Aan de muur hangt een plakaat met daarop de tekst virtueeldenken.nl.


De site biedt een 'persoonlijke gedenkomgeving op het internet die geheel persoonlijk in te richten is.' Omdat een huiskamer de beste uitdrukking is van iemands persoonlijkheid, aldus Monuta, kan op de site overledenen worden herdacht in een virtuele huiskamer. De huiskamer kan worden ingericht in verschillende stijlen. Ook kan er gebruik worden gemaakt van een fotoalbum en een muziekinstallatie. Een abonnement voor een jaar kost 60 euro. Om een idee te geven, daarvoor kunnen 140 foto's, 3 minuten film en 3 minuten muziek op de site worden gezet.

De toegang tot de eigen huiskamer is beveiligd. Bezoekers krijgen een persoonlijk wachtwoord en een inlogcode, zodat niemand zonder toestemming op de site kan. De kamer kan desgewenst ook openbaar worden gemaakt. Op de site kan een demo-kamer worden bekeken.

Terug naar archief...
REACTIES

Geef hieronder uw reactie op dit artikel, en/of lees de reacties van andere lezers.
Uw naam
Uw email
Uw reactie
Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door de redactie. De redactie is niet aansprakelijk voor de inhoud van reacties, en behoudt ten alle tijden het recht reacties te wijzigen of te verwijderen.


M.de Swart schreef op 18-6-2008:
Beste Mark,
Ik ben erg enthousiast over de gedenkplaats van Monuta. Heb gisteren informatie gekregen van een van uw medewerkers in zeer duidelijke en betrokken taal.
Ook het presentatie materiaal over de gedenkplaats, dat in de uitvaartcentra als bekendmaking wordt geplaatst, ziet er erg verzorgd uit.
Onze familie en vrienden in het buitenland zullen zo ook een stukje aan hun rouwverwerking kunnen werken, doordat zij hun betrokkenheid aan ons, via de gedenkplaats, kunnen laten zien.
M.de Swart


Mark Debets schreef op 1-4-2006:
Geachte heer Bolink,

Misschien is het verstandig eerst de reactie van Monuta te lezen, voordat u ons beschuldigd.

Mark Debets
woordvoerder
Monuta Uitvaartzorg en -verzekeringen


Albert Bolink schreef op 31-3-2006:
Ik kom net terug van de uitvaartbeurs in de Kooperen Hoogte te Zwolle en moet constateren dat er inderdaad mooiere en goedkopere herinneringsprodukten zijn. Vroeger had je in de branche zogenaamde lijkenpikkers tegenwoordig jatten ze wat anders !


Dirk Wakker schreef op 31-3-2006:
Peter, natuurlijk daar heb je volkomen gelijk in dat snapt ieder mens.Dat is ook niet waar het om gaat. Het gaat om het woord vertrouwen in het kader van verstrekte bedrijfsinformatie. Niet een verkennend gesprek nee, iemand uitnodigen met de vraag vertrouwelijk te willen omgaan met verstrekte bedrijfsinformatie. Kan niet worden afgedaan als zijnde een verkennend gesprek om vervolgens met de opgehaalde informatie zelf aan de slag te gaan. Op de kleuterschool heet zoiets pikken. Als een werknemer zoiets zou doen zou die op staande voet worden ontslagen met aangifte van een misdrijf. IdeeŽn op zichzelf zijn (helaas) niet te beschermen. Ik zou er een voorstander van zijn om binnen redelijke grenzen dit wel te kunnen laten beschermen om zelfstandigen met een relatief klein budget de kans = tijd te verschaffen en te stimuleren en dus te beschermen diens ideeŽn op de markt te zetten anders zijn het altijd weer dezelfde grote jongens met miljoenen aan budget die voet aan de grond krijgen. Net als in Google, daar was gisteren nog een mooie reportage in Zembla over te zien hoe gerenomeerde ondernemingen de organische zoekmethoden weten te manipuleren. Op die manier krijg je hetzelfde effect als de gemiddelde winkelstraat in Nederland waar je vrijwel alleen nog de grote ketens vindt van dezelfde namen. Je zult het al wel merken ik kom op voor diversiteit, de kleine zelfstandigen en mensen met originele ideeŽn.

Wat betreft Monuta, dat heb ik inmiddels besproken, inmiddels komen er steeds meer internet gedenkplaatsen hetgeen zijn tijd naar mijn mening nog te ver vooruit is in Nederland maar zal zeker in een toekomstige behoefte gaan voorzien, daarom is het goed er als onderneming klaar voor te zijn. Inmiddels hoef ik me er niet zo druk meer om te maken want in de behoefte is inmiddels klaarblijkelijk voorzien en ga ik weer verder met andere ideeŽn die ik niet meer in verkennende gesprekken zal ventileren, alvorens het te hebben dichtgetimmerd.


Mark Debets schreef op 31-3-2006:
De reactie van de heer Wakker behoeft enige toelichting vanuit Monuta. De techniek achter www.herdenken.nl is een initiatief van Urnen Centrum Nederland (UCN). Tijdens de International Funeral Awards die in het najaar van 2005 werden uitgereikt, was UCN al genomineerd voor het product virtueel gedenken. Er is dus duidelijk sprake van een product dat tegelijkertijd door twee verschillende partijen is ontwikkeld.

Mark Debets
woordvoerder
Monuta Uitvaartzorg en -verzekeringen



Peter schreef op 31-3-2006:
Maar Dirk, Monuta is toch niemand iets verplicht. Ze zullen wel meer verkennende gesprekken voeren met diverse partijen.


Dirk Wakker schreef op 31-3-2006:
Ik sta perplex. Namelijk had ik de accountmanager in december 2005 uitgenodigd om mijn idee een virtuele gedenkplaats op internet verder samen met Monuta uit te werken. Op mijn site grafbezoek.nl staat in het menu al maanden: gedenkplaats. De accountmanager zou met de it jongens van Monuta een 2e gezamelijke afspraak maken en mij hierover in januari berichten. Uiteraard heb ik hem te goeder trouw al mijn bedrijfsinformatie en uitgewerkte idee over deze gedenkplaats in geuren en kleuren uiteengezet. Ik hoorde echter niets meer van hem en keek vandaag toevalligerwijs op de site van Monuta en ja hoor daar staat mijn hele idee uitgewerkt en bijna letterlijk weergegeven?? Nu had ik wel een andere site layout in gedachten want dit doe me teveel aan de rouwkamer denken en daar zit volgens mij niemand bij leven op te wachten. Zoals die deuren letterlijk doodeng om die te openen! Het gaat natuurlijk om de achterliggende gedachte. Wat men ook vind van het idee, de wijze waarop Monuta mijn idee heeft uitgewerkt en aangegrepen om nog meer naamsbekendheid te verkrijgen in de media vind ik werkelijkwaar misselijk makend. Onvoorstelbaar dat uitgerekend zo'n organisatie op deze manier met mensen meent te moeten omgaan. Natuurlijkerwijs lekt zoiets vroeg of laat in de media uit.

Dirk Wakker

Grafbezoek.nl


thomas schreef op 22-3-2006:
interessante gedachte


Carla schreef op 21-3-2006:
Totaal met Janneke eens!

Nog een kleine tip: maak een mooi 'persoonlijke gedenkomgeving' in je eigen huis en bespaar 60 euro per jaar!


Janneke schreef op 20-3-2006:
Een bijzonder infantiele manier om je geliefde te herdenken. Waarom moet ik op een virtuele afstandbediening klikken om een foto van mijn overleden vader of moeder te bekijken? Of op een pickup. Dit barbiehuis is zeker voor barbiepoppenrouw. En dan een 'subtiele' verwijzing naar de sponsor Monuta middels een logo op de virtuele kastjes. Hoe kleinzielig. Sponsor het of sponsor niet maar sluikreclame in een virtueel barbiepoppenhuis. Hoe verzin je het