DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 26-10-2001
DAN LIEVER TELKAMP, YARDEN MAAKT 'HUMORISTISCHE' UITVAARTCOMMERCIAL

Humor en de dood, het is een combinatie die heel geslaagd kan zijn. Paul de Leeuw speelde op bijzonder grappige wijze een uitvaartondernemer in één van de afleveringen van Schreeuw van De Leeuw. En ook de serie Begraven van de VPRO had heel wat hilarische momenten. Maar zodra de uitvaartbranche zélf er zich aan waagt, gaat het vaak mis. Vooral als het om de commercial met humor gaat.


Neem bijvoorbeeld de campagne van uitvaartverzekeraar en -verzorger Monuta uit 1997. Dat waren donkerblauwe posters met een sierlijke randversiering en zachtgele letters waarin een vertegenwoordiger van een bepaalde beroepsgroep zijn/haar laatste wens uitsprak. 'Kan ik een plekje bij de ingang krijgen?' vroeg een portier. 'Ik ga niet. Ik blijf' liet een paragnoste weten. Een piloot wilde 'een mooie kist' en een brandweerman wilde 'absoluut niet gecremeerd worden', de schrijfster maakte haar voorliefde voor 'een open einde' bekend. Allemaal grappig bedoeld, maar het was het net niet.

Nu bestookt de nieuwe uitvaartverzekeraar en -verzorgerYarden (voorheen AVVL en NUVA, ze fuseerden dit jaar) de televisiezenders met een commercial die 'humoristisch' heet te zijn. A. van de Wiel, voorzitter van de Holdingdirectie van Yarden, moest zelfs 'grinniken' toen hij het filmpje voor het eerst te zien kreeg, vertelt hij aan een GPD-journalist.

Niet iedereen grinnikt met hem mee. In het spotje draait het om een ballonvaart. Er zitten twee mannen in de mand, de ballonvaarder en een fotograaf die foto's maakt van de weilanden onder hen. De ballon nadert een rij moderne windmolens. Terwijl de fotograaf zich van niets bewust is (met de rug naar de molens aan het fotograferen is), maakt de ballonvaarder zich duidelijk zorgen en gooit allerlei ballast overboord om de windmolens te omzeilen. Tevergeefs lijkt het, in het laatste shot zie je de man naar de fotograaf kijken die over de rand hangt met fototoestel met een blik van 'zal ik het doen?' Einde filmpje, tekst in beeld: Zorg voor een goede afloop.

Behalve dat de commercial nauwelijks tot een glimlach aanzet, heeft het einde tot diverse verontwaardigde en zelfs geschokte reacties geleid. Tegen het GPD ontkent Van de Wiel dat in het filmpje de spot wordt gedreven met dood en ongelukken. "In de commercial is sprake van een ongeluk... of niet, dat blijft in het midden. Maar - en dat is de boodschap - bij Yarden is de afloop altijd goed. Wij spotten dus niet met de dood of een ongeluk," Van de Wiel. Verder meent hij dat het spotje vooral als humor gezien moet worden. Het bedrijf wilde wel eens wat anders dan een reclamefilm met vallende bladeren en Mieke Telkamp-muziek. (Overigens heeft het bedrijf het spotje na 11 september wel enige tijd van de buis gehaald, omdat, aldus Van de Wiel in het Assurantie Magazine van 21 september jl.: 'Dat kan dezer dagen bij mensen emotionele reacties oproepen.")

Een ander onderdeel van de campagne is een cd met de titel 'De goede afloop, die regisseer je zelf' die gratis besteld kan worden bij Yarden. Op de cd staat een foto die eigenlijk niets te raden overlaat, de ballonvaarder staat met zijn handen uitgestrekt naar voren met een duidelijk moordlustige blik in zijn ogen naar de fotograaf te kijken. Die gaat er aan, dat kan niet anders.

Maar er is meer mis mee. Zowel de foto als de inhoud van de cd heeft iets kinderachtigs. Mijn neefje van negen heeft er (even) plezier aan beleefd, bij mij wekte het alleen maar ergernis op. Nadat het eerder beschreven filmpje is afgedraaid mag de 'interactieve' computergebruiker een eigen scenario voor de goede afloop maken, met behulp van een aantal meerkeuzevragen. Zoals: U heeft nog maar beltegoed voor één gesprek, wat doet u? Natuurlijk luidt één van de keuzen dat ik contact op met mijn verzekeringsagent om een uitvaartverzekering af te afsluiten.

Na beantwoording van de vragen, krijg ik mijn persoonlijke scenario voor de goede afloop. (De enig echte goede afloop is uiteraard met een verzekering van Yarden het graf ingaan.) Weer in dat kindertaaltje met uitroeptekens: 'Oeps. Dat scheelde een haartje! Deze keer heeft u het er goed van afgebracht! Maar het had allemaal een stuk minder goed af kunnen lopen. Hoe was dan uw uitvaart geregeld?' Et cetera.
Na zo'n cd ren je toch onmiddellijk naar DELA om je uitvaart te laten regelen.

Ze kunnen (of konden) het overigens wel, bij de AVVL, voorheen de helft van Yarden. 'Is er koffie na de dood?', een campagne uit 1994 van de AVVL, is nog steeds veruit de beste campagne van de uitvaartbranche tot nu toe. Niet omdat hij humoristisch was, maar omdat hij de consument even op het verkeerde been zette en daardoor tot nadenken stemde. Het kan dus wel degelijk anders. Maar niet op de ballonvaartmanier. Doe dan maar weer vallende bladeren met een Mieke Telkamp-muziekje eronder. (Anja Krabben)
Terug naar archief...
REACTIES

Geef hieronder uw reactie op dit artikel, en/of lees de reacties van andere lezers.
Uw naam
Uw email
Uw reactie
Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door de redactie. De redactie is niet aansprakelijk voor de inhoud van reacties, en behoudt ten alle tijden het recht reacties te wijzigen of te verwijderen.


rob wijnands schreef op 26-2-2003:
15% verhoging van de tarieven!
Duur ballontochtje geweest.
Wat kost die stier?


R. Wijnands schreef op 9-1-2003:
Typisch van de Wiel. Smakeloos


rob wijnands schreef op 27-9-2002:
verzekering en verzorging binnen 1 bedrijf... bedenkelijk


Albert Bolink schreef op 9-3-2002:
Ik heb geen verstand van Heteluchtballons - behalve bij de Twente Ballooning in Oldenzaal - maar ik vindt wel dat een uitvaartverzekering met een komische knipoog een commercial mag maken. Men spot niet met de dood, maar maakt de dood wel toegangkelijker. Is de dood dan toch nog een taboe in ons land? Helaas voor sommigen nog wel! Albert Bolink te Hengelo


Christian schreef op 4-2-2002:
Smakeloos? Ik vind hem subliem! Heteluchtballon, gasballon. Details, details.

Ik vond deze gewoon best leuk, en voor iemand die aan alle reclame een broertje dood heeft stond ik daar zelf nog het meest van te kijken.


T.B. Bezemer schreef op 1-11-2001:
Ik ben blij dat ik niet de enige blijk te zijn, die deze commercial een smakeloos wangedrocht vind.

Met vriendelijke groeten
Ted


Jan van Dennenburg schreef op 28-10-2001:
Wat mij als ballonvaartliefhebber in deze commercial bijzonder heeft gestoord, is dat men een - overigens zéééér aftandse - heteluchtballon heeft gebruikt, die men de eigenschappen van een gasballon toedicht. Een gasballon werkt met gewicht overboord zetten (overigens is een heel klein beetje gewicht minder meestal al voldoende om een ballon te doen stijgen. Als je een tas overboord zet (wat overigens verboden is, natuurlijk, anders hebben alle mensen op de grond een uitvaartverzekering nodig), dan schiet een ballon als een raket omhoog. Als een ballon in de problemen zou komen doordat de gashandel afbreekt (gas in flessen om de lucht in de ballon te verwarmen, niet te verwarren met een ballon die met gas is gevuld), dan is er altijd een klep of scheurbaan om te openen, warme lucht te laten ontsnappen en de ballon snel te laten dalen.
Enfin, dit had iets van het gebruiken van een dinky toy om een Formule I coureur in problemen te suggereren.
Nu zal het de gemiddelde niet-ballonvaarder niet opvallen. Maar mijn vrouw en moeder vonden de reclame (een goede afloop) misplaatst; dat schetst wel het beeld van de visie van de gemiddelde consument.

Jan.


e.beks schreef op 28-10-2001:
Ik heb pas de uitvaart van mijn man geregeld via Yarden. Tot volle tevredenheid. Toen ik pas geleden het spotje zag liepen de rillingen over mijn rug. Ik kon er absoluut niet om lachen. Afschuwelijk gewoon. Zo'n onderneming moet toch weten wat mensen leuk vinden. Met de gevoelens, die rondom de dood spelen hoef je niet te spotten. Ik denk dat er veel mensen erg door gegriefd zijn. Zo'n spotje heeft volgens mij alleen maar een negatief resultaat. Van mij mag het van de buis.