DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 27-09-2001
STEVEN DE BOER, MANAGER COMMERCIŽLE ZAKEN BIJ UITVAARTVERENIGING TERRA NOVA

Genoeg boeiende banen

Iedere week stellen we 7 vragen aan iemand uit de uitvaartbranche of aan iemand die beroepsmatig veel met de dood bezig is. Ditmaal aan Steven de Boer, werkzaam bij een Utrechtse uitvaartvereniging. "Het maken van afspraken en het afsluiten van verzekeringen en hypotheken werd nogal eenzijdig. Een nieuwe baan waarbij marketing en advisering centraal staan leek voor mij de oplossing."


Naam: Steven de Boer
Leeftijd: 34 jaar
Beroep: Manager commerciŽle zaken bij de Utrechtse uitvaartvereniging Terra Nova.

1. Hoe bent u in de uitvaartwereld terechtgekomen?
Na vijf jaar gewerkt te hebben bij een van de grootste verzekeringsmaatschappijen van Nederland, wilde ik wat anders gaan doen. Het maken van afspraken en het afsluiten van verzekeringen en hypotheken werd nogal eenzijdig. Een nieuwe baan waarbij marketing en advisering centraal staan leek voor mij de oplossing. Via een uitzendbureau ben ik bij Terra Nova geÔntroduceerd. Een van de eerste werkzaamheden betrof het opzetten en operationeel maken van de uitvaartwinkel te Utrecht. De dagelijkse werkzaamheden bestaan nu voornamelijk uit het versterken van de positie van uitvaartvereniging Terra Nova voor wat betreft het ledenaantal en de financiŽle voorzieningen.

2. Wat zijn de mooie kanten van uw beroep?
Het werken in de uitvaartbranche zien anderen (met name de niet branche-genoten) vaak als een baan waarbij je met veel verdriet moet kunnen omgaan. Wat mij echter is opgevallen, is de dankbaarheid bij die klanten, waarbij de zaken zo zijn geregeld als zij graag gewild hadden. Ik doel hiermee op de voorbesprekingen van uitvaarten, voor personen die alleen zijn of weten dat zij nog een bepaalde tijd te leven hebben. Het is apart om te zien hoeveel rust dit de betrokkene kan geven. Terra Nova ontwikkelt ook zelf uitvaartproducten. Vanwege het door ons inziens zeer bescheiden aanbod van kinderkistjes, hebben wij in samenwerking met Radboud Spruit nieuwe modellen laten maken. Het betreft modellen met een (kind-) vriendelijke uitstraling. De waardering van deze modellen is enorm en dat stemt tot tevredenheid.

3. Als uw zoon of dochter laat weten de uitvaartwereld in te willen, wat zegt u dan?
Ik heb geen kinderen, maar hoe zal ik reageren als mijn kind aangeeft in de uitvaartbranche te willen werken? Ik denk dat ik het positief benader. Er zijn zeker mooie/boeiende banen in de uitvaart te vinden en niet alle houden een direct verband met het overlijden. Als inkoper, administratief medewerker of manager reclame/promotie kom je niet in direct contact met een overledene of de nabestaanden. Wat ik wel erg belangrijk vind, is de eigenschap je werk niet mee naar huis te nemen. Je moet afstand kunnen nemen op die momenten dat het nodig is.

4. Wat zou u zijn geworden als u niet in dit vak terecht was gekomen?
Als ik niet bij Terra Nova in dienst zou zijn, had ik waarschijnlijk een adviserende functie in de financiŽle sector. In deze sector ben ik begonnen en het trekt mij nog steeds. De combinatie verkoop, marketing en advisering voelt goed.

5. Wat is uw mooiste ervaring?
In de uitvaartwinkel worden met regelmaat exposities gehouden. Enige tijd terug waren wij betrokken met het opzetten van de expositie 'Kinderen en de dood'. Een expositie met een gevoelig onderwerp, waarbij werd afgevraagd of het publiek hier al rijp voor was (in Nederland zijn we toch vrij terughoudend over het onderwerp uitvaart). Er werd besloten toch door te zetten, juist nu het onderwerp voor velen nog onbekend was. Buiten het tonen van allerhande nieuwe kinderuitvaartproducten was er ook veel informatie over de nazorg aanwezig. Binnen een maand tijd hebben wij honderden personen mogen ontvangen in onze uitvaartwinkel. Ook de ziekenhuizen binnen Utrecht stelde grote belangstelling voor de nazorginformatie en de nieuwe uitvaartproducten. Enkele uitvaartkistjes zijn zelfs permanent in gebruik genomen om de standaardkist te vervangen. De expositie voorzag in een echte behoefte die tot vandaag den dag nog steeds doorloopt. Dat vind ik een mooie ervaring!

6. Wat hoopt u nooit meer mee te maken?
Gelukkig heb ik in de vijf jaren dat ik voor Terra Nova werk nog geen erg vervelende ervaringen meegemaakt. Ik kan mij nog wel herinneren dat er een begrafenis heeft plaatsgevonden waarbij in eerste instantie een verkeerd graf was gereserveerd. De oorzaak hiervan lag in het feit dat de betreffende gemeente (gelegen buiten Utrecht) de benaming van het graf verkeerd had gekozen. Na reservering bleek een eigen graf ineens een huurgraf voor twee personen te zijn. Een gerechtelijk onderzoek toonde aan dat de gemeente inderdaad een verandering had doorgevoerd waardoor de fout was ontstaan. Het is allemaal goed gekomen, maar voor de nabestaanden was dit een bittere pil. Er worden soms in het uitvaarttraject vergissingen begaan die niet te wijten zijn aan de uitvaartverzorger.

7. De dood betekent voor mijÖ
De dood betekent voor mij het verzorgen van je laatste levensfase. Door mijn wensen duidelijk te omschrijven kan ik de nabestaanden rust geven. Zij weten immers hoe ik het graag gewild zou hebben. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat de uitvaart zo wordt uitgevoerd dat de aanwezigen 'een mooi gevoel' aan de plechtigheid overhouden. Zij moeten immers nog verder met het leven, dat voor mij dan is geŽindigd.
Terug naar archief...
REACTIES

Geef hieronder uw reactie op dit artikel, en/of lees de reacties van andere lezers.
Uw naam
Uw email
Uw reactie
Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door de redactie. De redactie is niet aansprakelijk voor de inhoud van reacties, en behoudt ten alle tijden het recht reacties te wijzigen of te verwijderen.


l.v.AMSTERDAM schreef op 28-3-2005:
DIT IS EEN HEEL RARE VRAAG MAAR IS HET MOGELIJK DAT EEN MENS OPGEZET KAN WORDEN NET ALS EEN DIER? IS DAT OOIT GEBEURT OF STAAT ER EEN STRAF OP