DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 13-09-2004
UITVAART 2004, INDIRECT OOK VOOR U

Aanstaande donderdag, 16 september, begint de grote vakbeurs voor de uitvaartwereld die elke vier jaar gehouden wordt. Consumenten zijn niet welkom, dus het enige wat u er eventueel van zult merken is de optocht, rond en naar de Jaarbeurs in Utrecht, waarmee de beurs traditiegetrouw wordt geopend.


In 1996 werd er nog een speciale publieksdag gehouden tijdens de drie dagen durende uitvaartbeurs. Veel exposanten waren daar niet echt blij mee, getuige hun uitspraken in Doodgewoon destijds. 'Een vakbeurs is geen publieksbeurs,' aldus één van hen. 'Wat hebben ondernemers aan een publiek waaraan zij toch niet direct leveren en wat heeft het publiek aan ondernemers die niet op hen zitten wachten?'

Volgens Rianne Klein Geltink, projectmanager VNU Exhibitions Europe, de organisator van de beurs, kwamen er op de publieksdag in 1996, die op de zaterdag werd gehouden, welgeteld 500 mensen. Dat kleine aantal was genoeg om te besluiten de publieksdag na één keer meteen weer af te schaffen. "Dat hebben we overigens nooit alleen besloten hoor," zegt ze in vakblad Het Uitvaartwezen. "In dat soort dingen laten we ons leiden door wat de exoposant wil. En het grootste deel van de exposanten wil geen consumenten op de beurs omdat die consument niet hun doelgroep is. Dat zijn de vakmensen."

Ook al is de 'gewone uitvaartconsument' niet welkom, dat wil niet zeggen dat de beurs geen leuke of interessante nieuwtjes te bieden heeft die ook voor de leek van belang zijn. Al is het maar omdat elke leek, dood, of levend als nabestaande, vroeg of laat met de uitvaartwereld te maken krijgt. Daarom berichten wij op dood.nl de komende dagen over enkele noviteiten.

Om te beginnen met een sympathiek idee van Memodes, een bedrijf dat zich bezighoudt met begraafplaatsinrichting, asbestemmingen, urnenkelders etc. Memodes komt met de speciale 'Begraafplaatsbank'. Voor bijzondere ontmoetingen en intieme gesprekken. "Op begraafplaatsen vinden vaak bijzondere gesprekken plaats tussen wildvreemden, ontmoetingen waar soms zelfs nieuwe relaties uit voortkomen. Dat gegeven leidde tot de ontwikkeling van de ‘Begraafplaatsbank’," zegt Hans van Doorn van Memodes.

Van Doorn is gaan kijken op tal van begraafplaatsen, heeft gesprekken gevoerd met beheerders en bezoekers en het resultaat is eenvoudig: twee schuin naar elkaar gerichte zittingen, die het gesprek makkelijker maken. In het midden is er ruimte om een tas of etenspakketje neer te zetten. Dit model is ‘Hillegom’ genoemd. Waarom? Van Doorn: "De eerste bank is inmiddels geplaatst, op de begraafplaats in Hillegom. Vandaar. Het is denkbaar dat we in de toekomst nog andere modellen ontwikkelen."

Terug naar archief...
REACTIES

Geef hieronder uw reactie op dit artikel, en/of lees de reacties van andere lezers.
Uw naam
Uw email
Uw reactie
Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door de redactie. De redactie is niet aansprakelijk voor de inhoud van reacties, en behoudt ten alle tijden het recht reacties te wijzigen of te verwijderen.


w.woestenburg schreef op 17-10-2004:
Rianne, een wel zéér vreemde uitspraak, omdat diezelfde consument uiteindelijk wél de doelgroep is. Heden ten dage zoekt die consument zelf wel uit wat hij wil, of is je dat ontgaan? En niet de "vakhandel" die uitmaakt wat de consument wil.
Eigenaardig arrogant...