DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 16-07-2004
OPVOLGER VAN DOODGEWOON?

Het zoemde al een tijdje rond: Doodgewoon zou een opvolger krijgen. Een nieuw publiekstijdschrift over de dood was in de maak. De geruchten klopten. De uitgever was al snel bekend. Titel, inhoud en datum van verschijnen werden tot op het laatste geheim gehouden. Vandaag is het dan zo ver: Het nieuwe blad Strax ligt in de winkel.


Als oud-hoofdredacteur van Doodgewoon was ik uiteraard zeer nieuwsgierig naar het nieuwe blad. Ik heb het tijdschrift nu één dag kunnen bestuderen en een ding is zeker, en ik weet niet of ik dat met opluchting of met spijt zeg, Strax is zeker geen Doodgewoon. Ik denk toch met spijt, omdat een goed tijdschrift over de dood na het stoppen van Doodgewoon nog steeds wordt gemist.

Het blad is een uitgave van P.C. Hooft Groep BV, die actief is in de uitvaartwereld, met een uitvaartverzekering, diverse uitvaartcentra en enkele crematoria en begraafplaatsen. Het blad wordt onder andere gratis gestuurd naar leden van (uitvaartverzekering) Coöperatie PC die de speciale P.C. Hooft Plus Service hebben afgesloten, waarmee je o.a. weer korting kunt krijgen op je uitvaart. Daarnaast ligt het in de winkel in een oplage van 10.000 stuks.

Niet alleen door die link met een uitvaartbedrijf doet het blad sterk denken aan de bladen die de meeste uitvaartverzekeringen nu ook al gratis versturen aan hun leden, maar ook door de opmaak: glossy, full color, met soms wat oubollige foto's die ongetwijfeld sfeervol zijn bedoeld. En vooral door de onderwerpkeuze lijkt Strax op Yarden magazine, Ooit en het eigen PC-blad Later. Met een onderwerp over de dood ver weg in plaats of tijd: mummies in de Andes, een interviewtje met een hospicemedewerkster, een stukje over de uitvaartdanseres, consumenteninformatie: volop keuze in asbestemming en uiteraard de bekende Nederlander: Xandra Brood over haar Herman. En dat alles in zo weinig mogelijk woorden en niet te moeilijk. Het grote verschil met die andere bladen is het aantal pagina's: 52. En de prijs: € 4,25.

De ondertitel van Strax is wat kryptisch en omslachtig: 'Actueel magazine over leven met sterfelijkheid'. Het woord dood wordt daarmee angstvallig (?) vermeden. Dan wond Doodgewoon er duidelijk minder doekjes om: tijdschrift over de dood. Elders wordt het blad ook een 'lifestyle magazine' genoemd. En dat klinkt wel erg goed: 'lifestyle magazine over de dood'. Dat had de ondertitel moet zijn.

Het definitieve oordeel over Strax mag eigenlijk nog niet worden geveld, omdat hoofdredacteur Corrie van Diemen zelf zegt dit eerste nummer als een o-nummer te zien. Het tweede nummer 'zal heel anders worden. Meer zoals we het eigenlijk willen hebben.' Dat wachten we dan ook graag af. Omdat het een kwartaalblad is zal dat in oktober verschijnen.

Opvallend is dat voorganger Doodgewoon nergens wordt genoemd. Wel staat ergens een afbeelding van de openingspagina van dood.nl, zonder verdere toelichting of uitleg. Zou de hoofdredacteur weten dat de titel van haar voorwoord exact hetzelfde is als de titel van mijn eerste boek? Namelijk: ‘De dood is springlevend’. Misschien niet, dat wil ik haar nog nageven. Dat kun je nog als een leuk toeval zien. Maar als ze schrijft: ‘We doorbreken een taboe en presenteren met trots het eerste consumentgerichte magazine met daarin de dood als rode draad’, dan zet ze toch echt een leugen op papier.
(Anja Krabben)

Terug naar archief...
REACTIES

Geef hieronder uw reactie op dit artikel, en/of lees de reacties van andere lezers.
Uw naam
Uw email
Uw reactie
Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door de redactie. De redactie is niet aansprakelijk voor de inhoud van reacties, en behoudt ten alle tijden het recht reacties te wijzigen of te verwijderen.


Sandra schreef op 10-11-2004:
Wie kan mij vertellen waar ik Strax kan kopen? Ik ben werkelijk in iedere boekhandel geweest maar niemand heeft het? Laten we wel hopen dat het mijn zoektocht waard is.... daar twijfel ik een beetje aan als ik de reacties lees.


Gerrit Pullen schreef op 30-10-2004:
De afgelopen week heeft de Gelderlander veel aandacht besteed aan het thema overlijden. Interessante verhalen en veel informatie over de huidige gang van zaken en mogelijkheden bij begraven en cremeren.
Een belangrijke conclusie is dat zowel begraven als cremeren een dure aangelegenheid is. Het is ongetwijfeld voor veel mensen een zeer pijnlijke ervaring dat al vrij snel na de begrafenis/crematie de rekeningen op de deurmat vallen. En dat in een periode dat je nog volop bezig bent het verdriet van het gemis van een dierbare te verwerken. Natuurlijk hebben heel veel mensen een overlijdensrisicoverzekering afgesloten, maar in praktijk blijkt dat het bedrag dat wordt uitgekeerd zelden of nooit voldoende is om alle kosten te dekken.
Kort en goed, een psychisch nare periode wordt extra belast met vervelende financiële consequenties.
Vandaar een suggestie voor uitvaartondernemend Nederland.
Geef bezoekers aan een begrafenis of crematie de gelegenheid om een financiële bijdrage te geven. De uitvoering kan heel eenvoudig. Na afloop van de plechtigheid wordt bij de uitgang een collecteschaal geplaatst net zoals je dat vaak aantreft bij kerkdiensten.
Mensen die op de een of andere manier persoonlijk belang hebben bij het afsluiten van overlijdensrisicoverzekeringen zullen dit idee waarschijnlijk niet omarmen, maar ik geloof dat het veel mensen behoedt voor onnodige problemen in een voor hen toch al nare periode.

Misschien leent deze suggestie zich voor commentaren van lezers.

Een CC van dit ingezonden stuk heb ik naar een aantal organisaties gestuurd die zich beroepshalve bezighouden met uitvaarten en waarvan ik de adressen uit uw bijlage “Uit Gevoel” heb gehaald.

Met nieuwsgierige groet,

Gerrit Pullen
Dieren



W.Woestenburg schreef op 8-8-2004:
Er zit inderdaad zó weinig diepgang in dat de wormen die de 50 cm. diepte niet halen, er gauw in zullen zitten, dus dat komt goed!


Paul Brussee schreef op 4-8-2004:
Vandaag Strax gekocht. Hoera, dacht ik eventjes, een nieuwe "Doodgewoon". Maar het blad valt tegen. Te weinig diepgang. Heel jammer, en wat doet het je terugverlangen naar "Doodgewoon"!