DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 01-03-2004
REGELS VOOR BERMROUW

Gedenktekens langs de weg schieten als paddestoelen uit de grond de laatste jaren. Maar wat in de ene provincie wel mag, is in de andere verboden. Het wordt tijd dat het plaatsen van een gedenkteken langs de openbare weg landelijk geregeld wordt, meent een PvdA-Tweede Kamerlid.


Op sommige plekken is het zelfs verboden. Tweede Kamerlid Van Heemst vindt dat verschil in medewerking merkwaardig. Drenthe is bijvoorbeeld zo'n strenge provincie. Door de vele provinciale, vaak onveilige wegen die de provincie rijk is, vallen er genoeg verkeersslachtoffers. Maar de provincie heeft al snel duidelijke grenzen getrokken: bloemen mogen wel, monumenten niet. En dat heeft weer alles met de verkeersveiligheid te maken, want stel je voor dat die monumenten voor nog meer slachtoffers zorgen.

In Brabant daarentegen mag een monumentje wel, maar dan alleen in de standaardvorm van een gedenktegeltje die de provincie zelf heeft laten ontwerpen. Wil men dat niet dan kan er ook gekozen worden voor een klimop op de plek des onheils.

Van Heemst heeft de ministers Peijs (verkeer), Donner (justitie) en Remkes (binnenlandse zaken) opgeroepen de wegbeheerders landelijke regels en afspraken te laten opstellen voor bermmonumenten. De landelijke Vereniging Verkeersslachtoffers juicht het PvdA-initiatief toe.

Terug naar archief...
REACTIES

Geef hieronder uw reactie op dit artikel, en/of lees de reacties van andere lezers.
Uw naam
Uw email
Uw reactie
Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door de redactie. De redactie is niet aansprakelijk voor de inhoud van reacties, en behoudt ten alle tijden het recht reacties te wijzigen of te verwijderen.


martijn H schreef op 8-7-2006:
Ik vind het voor de slachtoffers bijzonder pijnlijk, ik moet bv elke dag over de plek waar iemand zich dood reed tegen mijn auto.....
Ik snap wel dat het de nabestaanden troost, maar denk ook even aan de gene die geen schuld hebben ....



Dainamo schreef op 15-11-2004:
Ik vind het erg belangrijk als er een gedenkstenen komt te staan op de plaats waar er een ongeluk is geweest. Zo zijn andere mensen er bewust van dat ze moeten opletten.


verhoeven r schreef op 29-6-2004:
omdat in vele gevallen de slachoffers nogmaals slachtoffers worden en daarbij zeker de nabestaande omdat ons rechtsysteem wel eens faald en nooit naar tevredenheid kan beslissen vind ik dat men in overleg met betreffende gemeente altijd de keuze moet hebben om een monument te plaatsen naar eigen keuze ,deze mag nooit hinder aan andere veroorzaken maar mag toch duidelijk aanwezich zijn.


c.de jong schreef op 15-6-2004:
mijn man is 25/6/03 bij een verkeersongeval om het leven gekomen,bij de plek waar het gebeurd is hebben wij met toestemming van de gemeente een gedenksteen geplaatst.wij gaan heel veel naar het "plekje"toe .wij vinden er een soort van rust,ondanks dat de urn bij ons thuis is,is het "plekje"voor ons erg belangrijk.en ik hoop dat het als een waarschuwing mag zijn voor de weggebruikers.


Rian schreef op 11-4-2004:
Ik zie het als een waarschuwing.


W.Woestenburg schreef op 11-4-2004:
Speck, tegenwoordig niet meer noodzakelijk alleen (m)!


jaslin schreef op 6-3-2004:
Ik ben het helemaal met Speck eens.Liever bermmonumenten die mij er aan herinderen dat je voorzicht moet zijn in het verkeers als al die luzen ( die we hier een friesland langs de weg hebben staan. Met onder andere ...Laveren doen we op de frieze meren. Na twee keer zien heb je hem pas goed gelezen!!! Nu, een bermmonument zegt meer als 10 waarschuwingborden langs de weg.
Dus inderdaad afspraken er over maken en vooral niet verbieden is mijn mening
En ik denk ook dat er een hoop mensen tegen zijn, want wie wil er nu geconfronteerd worden met zijn sterflijkheid.

Janet


Speck schreef op 1-3-2004:
Er komen per jaar ongeveer 1000 mensen om in het verkeer... dat is 0,7% van de totale sterfte in Nederland

Als er een vuurwerkfabriek explodeert of een cafe in een inferno veranderd, dan staat heel de natie op zijn achterste benen en roept om maatregelen. Over die 1000 verkeersslachtoffers per jaar ( vanaf 1990 al ruim 13.000 ) willen we niet nadenken, laat staan dat we ermee geconfronteerd willen worden. Hoe meer bermmonumenten hoe beter. Elke automobilist zal zich dan regelmatig realiseren wat de risico's zijn voor hem/haar en de medeweggebruikers. Het door enkele wegbeheerders gehanteerde argument dat het de aandacht van de verkeersdeelnemers zal afleiden is onzin. Reclame voor Sloggy en H&M dames in bushokjes zorgt voor meer achteromkijkende automobilisten (m) dan bermonumenten.
Laten we afspreken dat het mag, mits het aan enkele regels voldoet:
De gedenkplek moet veilig te benaderen zijn,
De veiligheid van bezoekers van de gedenkplek mag nimmer in het geding komen.
Maak het plaatsen van een monument met terugwerkende kracht vergunning plichtig.

Het zou je kind of geliefde maar zijn die wordt doodgereden...



karin schreef op 1-3-2004:
geachte m,m
ik vind het heel storend om tijdens het autorijden geconfronteerd te worden met gedenkplekken langs de weg.
Helaas is daar een dierbaar persoon heengegaan en geeft dat veel verdriet, maar het is nogal een obstakel dat toch steeds het gezichtsveld van de weg neemt, door een berg bloemen knuffels en allerlei andere mogelijkheden. Waarom is het begrip begraafplaats bij deze mensen verdwenen? (Om de plek nauwkeurig te herinneren of om er nog meer ongelukken te veroorzaken)ik zou graag zien dat het gedenkenplekjes netjes op de begraafplaats of crematorium word gehouden ipv langs de weg
vr gr karin