DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 03-06-2003
NIEUWE UITVAARTBUS

Voor de uitvaart van mijn vader huurden wij een oude bus van het Amsterdamse Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB). Het GVB heeft enkele bussen die niet meer voor het openbaar stadsvervoer worden gebruikt, maar die het nog prima doen, bewaard en in de verhuur gedaan. De rode bussen kunnen per uur of dagdeel, inclusief chauffeur (die is verplicht), tegen een zeer schappelijke prijs worden gehuurd. Voor een feestje, of een speciale gelegenheid, zoals een uitvaart.


De uitvaartmis van mijn vader vond plaats in een kerk van het centrum van Amsterdam, aan de Keizersgracht. Hij werd begraven in nieuw zuid, een kleine 10 kilometer verder. Tussen kerk en begraafplaats werden de uitvaartgasten, die niet met eigen auto waren gekomen, vervoerd met de door ons ingehuurde stadsbus. Zowel heen als terug. De bus volgde de lijkwagen met mijn vader en de twee volgauto’s waarin de directe familie zat. Eigenlijk hadden wij ook in die bus moeten zitten, want de sfeer in de bus was erg goed, zo hoorden wij later. Juist vanwege de gezamenlijkheid waarop de laatste gang van mijn vader werd gevolgd.

Het kan ook anders, met een ‘echte’ uitvaartbus. Onlangs introduceerde Mark van der Poel uit Deventer zijn uitvaartbus. “Samen de laatste rit maken, dat is het idee,” liet Van der Poel de pers weten. “De uitvaartbus kan een reguliere rouwstoet vervangen. Ik heb me er altijd over verbaasd dat de overledene in een kist in een auto ligt, en dat de familie er achteraan kachelt.” Van der Poel is anderhalf jaar bezig geweest met het ombouwen van een korte stadsbus, die hij kocht van het Utrechts vervoersbedrijf. De bus bevat een opbaarruimte voor de overledene, heeft leren banken met plaats is voor vijftien à zeventien personen en een lage, hardhouten vloer die goed toegankelijk is voor ouderen.

Van der Poel heeft meegedongen naar de reizigersprijs die jaarlijks wordt uitgereikt door de onafhankelijke reizigersvereniging Rover. Hij heeft hem niet gewonnen. Misschien omdat zijn idee voor een uitvaartbus niet geheel nieuw en origineel is. Al in 2000 werd de eerste uitvaartbus geïntroduceerd door CVU Uitvaartzorg in Rotterdam in samenwerking met Connexxion uit Schiedam. Deze bus is groter dan de Deventer bus en heeft 24 zitplaatsen, de overledene kan in het achterste deel van de bus worden opgebaard. De directeur van CVU Uitvaartzorg, de heer A. Meij, prees de bus destijds aldus aan: ‘De uitvaartbus maakt het mogelijk dat nabestaanden de laatste uren dicht bij de overledene kunnen doorbrengen. Niet meer gescheiden in volgauto’s, maar samen met de overledene in de uitvaartbus naar het crematorium of de begraafplaats. Een laatste rit langs de dierbare plekjes van de overledene, terwijl zijn of haar favoriete muziek door de bus klinkt, is een andere mogelijkheid. Of samen in de bus bij het volkstuintje van opa nog eens die video bekijken van zijn laatste verjaardag. De mogelijkheden zijn talrijk.”

De CVU-bus is niet alleen groter maar ook luxueuzer dan het Deventer model. De bus is voorzien van een pantry, een audio-/videoinstallatie, een toilet en airconditioning. Verder heeft de bus getinte ramen, zodat de nabestaanden privacy hebben, en bevat het voertuig tevens een lift voor rolstoelgebruikers. Daar staat weer tegenover dat de uitvaartbus uit Deventer, vanwege het kleiner formaat, beter manoeuvreerbaar is op begraafplaatsen.

Het mooie aan de speciale uitvaartbussen is dat overledene en nabestaanden c.q. uitvaartgasten samen in één bus zitten. Maar dat moet met zo’n GVB-stadsbus (ongetwijfeld een veel goedkoper alternatief dan de uitvaartbussen) toch ook kunnen? Een paar stoelen verwijderen en de kist er in. Mocht ik weer een uitvaart moeten regelen, hopelijk nog heel lang niet, dan zal ik daar eens naar informeren.
(Anja Krabben)

Op de foto de Deventer uitvaartbus

Terug naar archief...
REACTIES

Geef hieronder uw reactie op dit artikel, en/of lees de reacties van andere lezers.
Uw naam
Uw email
Uw reactie
Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door de redactie. De redactie is niet aansprakelijk voor de inhoud van reacties, en behoudt ten alle tijden het recht reacties te wijzigen of te verwijderen.


annette van der burgh schreef op 23-9-2011:
Geachte lezer, ik meen dat ik uw bus vandaag in Zutphen zag. Omdat ik wilde weten of het was wat ik dacht (begrafenisbus) heb ik u opgezocht. Ik vind het een heeeeeeeeel goed idee. Ik hoop dat het aanslaat en ...ik zal het onthouden voor als,

Hartelijk groet


Annette


rené Platjouw schreef op 28-1-2007:
Ik ben doende de geschiedenis van de electrische begrafenistrams uit te pluizen. Deze hebben (ca vanaf 1900) over de hele wereld verspreid gereden. Er waren daarvoor zelfs al paardetrams voor ingericht. In Milaan was zelfs een apart begrafenistramstation. In Mexico-stad hebben zo'n 60 speciale trams gereden, voor elke beurs. De gedachte achter de trams was dezelfde als bij de moderne begrafenisbus. De nabestaanden maken de laatste reis van de overledene mee en door samen te zijn, kan verdriet gedeeld worden. De meeste trams waren bijzonder fraai uitgevoerd met donkere velours gordijnen, matglas en zelfs glas in lood vensters, bijna als een kapel, meestal een donkere of grijze kleur met fraaie biezen.
Voor nadere info of foto's ben ik altijd bereikbaar om mijn kennis te delen.


petra hankel schreef op 28-1-2006:
hoi mark en petra

wat leuk om jullie hier en daar op internet tegen te komen doen jullie ook met de historiche optocht mee in delft daar rijden allerlij lijkwagens mee.prachtige bus en veel sucses met deze onderneming.groetjes henk en petra


Paulien van de Poel schreef op 23-1-2004:
Hallo Anja,
Leuk jouw beschrijving, ik keek zomaar of ik mijn broer op internet kon vinden.
Hartelijke groet, Paulien, zie ook: www.wildezand.shorturl.com


Benny Joghi schreef op 11-11-2003:
Ik wens bij deze u benaderen met betrekking tot een functie bij een uitvaartzorgmaatschappij als chauffeur.


Ruud Kouwehoven schreef op 4-9-2003:
Ik vind het heel goed dat zoiets bestaat". Zou u' wat meer info over de bus willen mailen.Mischien is goed voor in mijn programma. Met Vriendelijke Groet Ruud.