DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 12-01-2012
RECLAME OVERAL, BEHALVE BIJ DE DOOD?

Veel mensen menen dat reclame niet bij de dood hoort. Dat blijkt uit een onderzoek op de site 'Geen reclame bij de dood'. 90% heeft die mening. Hypocriet? Want de wereld is vol reclame en dan mag het niet op een begraafplaats of bij een uitvaartcentrum?


Geen idee waar het precies vandaan komt, maar het onderwerp is opeens alom aanwezig: reclame bij de dood. Vooral tegenstanders komen aan het woord en hebben er zelfs een website aan gewijd: www.geenreclamebijdedood.nl.

Als we het hebben over reclame bij de dood, dan gaat het vooral om de naam van de drukkerij op de kaarten, namen van steenhouwers op de begraafplaats en de naam van de uitvaartondernemer op de paraplu die hij uitreikt. Is dat erg? En waarom dan? Het is jammer dat de site www.geenreclamebijdedood.nl daar niets over zegt, eigenlijk helemaal geen discussie aanzwengelt, maar alleen maar zegt: geen reclame bij de dood.

Maar er is wat voor te zeggen. Want brutaal is het dat de drukkerij die de berichten en dankkaarten drukt, zijn eigen naam erop zet. Dat zie je bij een huwelijksaankondiging of visitekaartjes nooit gebeuren.
Of dat de steenhouwer op de bestelde grafsteen zijn naam zet. Zonder te vragen.

Het heeft er alles mee te maken dat nabestaanden nog steeds te weinig zakelijk denken bij het regelen van een uitvaart. En dat kun je ze niet kwalijk nemen, ze zijn vaak door verdriet overmand. We kunnen het de producenten wel kwalijk nemen dat ze het doen: hun reclameboodschappen overal op zetten. Niet dat ze reclame maken, maar de manier waarop ze dat doen en ten koste van nabestaanden.

Terug naar archief...
REACTIES

Geef hieronder uw reactie op dit artikel, en/of lees de reacties van andere lezers.
Uw naam
Uw email
Uw reactie
Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door de redactie. De redactie is niet aansprakelijk voor de inhoud van reacties, en behoudt ten alle tijden het recht reacties te wijzigen of te verwijderen.


Kelly van der Togt schreef op 28-2-2012:
Als je naar trouwkaarten kijkt of visitekaartjes staat meestal het bedrijf in het klein op de achterkant van de kaart. Dat is ook heel normaal want mocht men die kaart mooi vinden kan men zelf ook naar dit bedrijf stappen. Een uitvaart organiseren samen met een uitvaartleider heeft te maken met keuzes. Het is daarom niet raar dat er ondernemingen zijn die de naam aan de achterkant van de kaart zetten. Ook het noemen van de organisatie in de kaart is niet raar. Bv Monuta uitvaartcentrum of Yarden uitvaartcentrum gevolgd door een naam en adres. Mensen weten het vaak te vinden aan deze naam.

Bij steenhouwers heb ik het inderdaad nog nooit gezien, maar vaak werken deze al samen met organisatie's en worden ze niet direct via de klant/nabestaanden aan het werk gezet. Dus daar zit de logica in.

In mijn ogen mag reclame maken bij de dood gewoon. Daar is helemaal niets mis mee.

Kelly van der Togt