DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 21-03-2002
RELIGIE: ZONDER RECHTHOEKEN STORT ALLES IN ELKAAR

Wat gebeurt er als we sterven? Hoe ziet het hiernamaals eruit? Vragen die velen bezighouden. De diverse religies geven er antwoord op. Zoveel geloven, zoveel denkbeelden. En even zoveel interviews met aanhangers van deze geloven. Phia Kuijten heeft een bestuursfunctie in een vrijmetselaarsloge. "De vrijmetselarij is een praktisch denkstelsel dat vooral op het aardse leven is gericht. Wij spreken dan ook wel over het Heilig Nu. de dood krijgt daar wel een plaats in, maar pas op het moment dat zich een sterfgeval voordoet. Wij lopen er niet op vooruit."


"Van een overleden vrijmetselaar wordt wel gezegd dat hij of zij het werk voorzet op en hoger niveau," onthult Phia Kuijten uit Amsterdam. Zij combineert sinds kort haar beroepen pianolerares en deskundige op het gebied van genealogisch onderzoek met een bestuursfunctie in een vrijmetselaarsloge.

Haar loge maakt deel uit van de Internationale Orde der gemengde Vrijmetselarij 'Le Droit Humain', voor mannen en vrouwen. Naast deze orde bestaat de veel grotere Orde van Vrijmetselaren voor uitsluitend mannen.

Kuijtens uitleg over het gedachtegoed van de vrijmetselarij moet onvolledig zijn. Veel kennis is geheim voor niet-vrijmetselaren. Nou ja, geheim. "In een universiteitsbibliotheek kan je het zo opzoeken," relativeert Kuijten. Maar zij vertelt er niet over. Daarmee zou immers het verrassingselement worden ondermijnd. "Tijdens een inwijding schenk je mensen iets voor de eerste keer. Als je voorkennis hebt is de impact veel kleiner, dat is zonde. Bovendien, je kan iemand toch ook niet uitleggen hoe een roos ruikt?"

Desondanks gaat ze vragen over de dood niet uit de weg. Betekent het 'werk voortzetten na de dood' bijvoorbeeld dat de passer en de winkelhaak ook in het hiernamaals worden gehanteerd? Zo ver wil Kuijten niet gaan. "Nee, die voorwerpen zijn toch meer aan het aardse leven gebonden. Daarom juist zegt men ook wel van een gestorvene dat hij of zij de werktuigen heeft neergelegd."

Maar bouwt men nu wel of niet verder na het leven? Dat is voor een vrijmetselaar helemaal geen vraag. De meningen daarover kunnen sterk uiteenlopen. "De vrijmetselarij is immers geen religie en ook geen pseudo-religie", verklaart Kuijten. "Het is een verzameling denkbeelden die uit verschillende wereldgodsdiensten zijn samengesteld. Maar het kent geen dogma's of een gemeenschappelijke geloofsovertuiging." Zelf denkt Phia Kuijten dat je na de dood naar je oorsprong terugkeert. "Wat dat dan ook moge zijn, al was het stof. Maar", benadrukt zij nogmaals, "die mening wordt bij ons dus niet en bloc onderschreven."

Zij legt uit: "De vrijmetselarij is een praktisch denkstelsel dat vooral op het aardse leven is gericht. Wij spreken dan ook wel over het Heilig Nu. de dood krijgt daar wel een plaats in, maar pas op het moment dat zich een sterfgeval voordoet. Wij lopen er niet op vooruit."

De passer en de winkelhaak zijn centrale symbolen die dat praktische aspect weerspiegelen. "Het ene is om je werk af te passen en het andere om je werk haaks te maken. De vrijmetselaar streeft ernaar dat je als een bewust mens leeft. Bewust van wie je bent en wat je doet. De symboliek uit de bouwwereld geeft aan dat je werk 'in de haak' moet zijn. Je kunt niets opbouwen zonder rechthoeken, want anders stort het in elkaar."

Bij het spirituele aspect van de vrijmetselarij worden de begrippen 'licht' en 'duisternis' veel gehanteerd. "En het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen," citeert Phia Kuijten uit het evangelie van Johannes als voorbeeld van een belangrijke tekst. Het verwijst volgens haar niet letterlijk naar 'leven dat de dood overwint' of iets dergelijks. "Maar ik zou niet rechtuit kunnen zeggen wat het wel betekent."

Vrijmetselaren kennen een 'rouwloge', of rouwbijeenkomst, en een eigen begrafenisritueel. Die zijn voor een deel ook weer geheim. Naaste familie mag op verzoek een deel van de rouwloge bijwonen. "Dan wordt een toespraak gehouden over wat het lid in de Vrijmetselarij heeft betekend." Tijdens een begrafenis dragen de mede-vrijmetselaars hun ceremoniŽle kleding, onder meer het voorschoot en de witte handschoenen. "Bij de kist worden vier wachters opgesteld," vertelt Kuijten, "en men plaatst drie witte rozen op de kist. Het is een indrukwekkend ritueel, maar meer kan ik er niet over zeggen. Een uitleg zou de mensen toch niets zeggen."
(Eva den Buurman)

Eerder verschenen in Doodgewoon 6, herfst 1995.

Terug naar archief...
REACTIES

Geef hieronder uw reactie op dit artikel, en/of lees de reacties van andere lezers.
Uw naam
Uw email
Uw reactie
Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door de redactie. De redactie is niet aansprakelijk voor de inhoud van reacties, en behoudt ten alle tijden het recht reacties te wijzigen of te verwijderen.


Hans van Hartskamp schreef op 29-9-2009:
Islam, katholiek, prodestant, jood.
In de basis maakt het niet uit wat je gelooft.
Ik denk dat de vraag is, sta je open voor iemand anders.
Anders denken, anders geloven, als je daar normaal mee om kan gaan, en elkaar nog steeds aardig kan vinden, en geen kwaad aan elkaar doet. dan ben je op de goede weg.
Ben zelf geen vrijmetselaar, maar wel druk lezende om meer te weten te komen voor ik de stap maak.


Jochem schreef op 2-12-2008:
@janny,

Ik ben zelf Vrijmetselaar, voorzittend meester (dat is gewoon de functie van voorzitter in een verenigng). En ik ben Orthodox. Als je gelooft in God, en dat is mijn mening maar, dan geloof je ook dat de duisternis een deel is van God (Er was al duisternis voor de val van satan.) Jesus is het lichtje wat ons de weg toont in de duisternis. Als je denkt aan satan in een persoonsvorm denk ik (mijn nederige mening) dat hij de duisternis niet is maar misbruikt om waar wij niet kunnen zien omdat we bevoorbeeld Jesus nog niet hebben gevonden dat satan het maar al te goed heeft begrepen. Hiermee bedoel ik dat hij de duisternis gebruikt om struikelblokken neer te leggen waarvan hij hoopt dat wij hem niet kunnen zien.

Het is maar een mening en een gedachtegang maar wat denk je ervan?

Bij de Orthodoxe mis loopt iemand met een kaars voorop die moet een voorstelling geven van Johannes die het licht meedraagt (Jesus) zodat de mensen die volgen niet zullen struikelen door de blokken van bijvoorbeeld satan of de mens zelf.

Ik denk dat wij als mensen de dingen vaak niet begrijpen.



Geurt van Lankeren schreef op 21-11-2007:
Wie verzint toch die onzin over het weren van moslims?
Lid van mijn loge zijn twee mensen van Turkse afkomst, die het Islam-geloof belijden.


Janny schreef op 26-3-2006:
Het licht schijnt (Jezus) in de duisternis (satan) en de duisternis heeft het niet gegrepen! Want jezus is voor alyijd en eeuwig overwinnaar over de duisternis. Plaats dit bericht eens, durven jullie dat?


kim schreef op 26-9-2005:
leuk


Simo el Khanza schreef op 4-6-2005:
Ik ben opgeroid binnen een niet streng islamistisch gezin, in het NL boerendorp Berkel & Rodenrijs. Ik heb al maar dan 15 jaar interesse voor mystieke stromingen uit elke hoek. Ik wil me na wat informatie graag aansluiten bij een vrijmetselaarsloge


Just me schreef op 14-1-2005:
Whatevah! dis echt uber raar gewoon. Wtf... doe normall. wie gaat er nou weer een fokking site over de dood doen.

groetjes
sterf


dhimmy schreef op 17-11-2003:
Het is onzin dat vrijmetselaars moslims weren; echter heb ik nooit een moslim horen aankloppen, maar hij / zij zou zeer welkom zijn. Ik vermoed dat zij een conflict vermoeden tussen hun tradities en de vrijmetselarij, net zoals orthodoxe rooms katholieken, of orthodox e joden zich niet op hun gemak zullen voelen, en niet "vrij" zijn in het maken van deze keuze.

Of vrijmetselaars het leven snappen? Vast niet; pretendeert u dit wel? beste Joop; indien u het leven snapt; uw aanhang zal vanzelf groeien, en u zult een goeroe zijn; succes ermee!

Ik lust zeer zeker een borreltje jazeker.

Beste Wim; indien u het artikel hierboven zou lezen begreep u dat er een volwaardige mogelijkheid is voor mannen en vrouwen om vrijmetselarij te beleven.

Vriendelijke groet




joop van het bos schreef op 23-4-2003:
Volgens mij snappen jullie het leven nog niet helemaal. Het is gewoon onzin waarop de vrije metselaarssekte is gebaseerd. Ware oprechte Godsvertrouwen wordt erin gemist. Het gaat bij jullie meer om de borreltjes want ik ben pas nog wezen kijken. Jullie zijn hypocrieten. Jullie bedriegen jezelf en anderen. De symbolen en rituelen slaan nergens op. Sektes hebben een verderfelijke invloed. Kap er mee!!!!! Graag een reactie en plaats dit negative mailtje ook eens!


Wim Woestenburg schreef op 29-12-2002:
Micha, zou het niet doen!
Waarom vecht je hier voor gelijkheid tussen mannen vrouwen en kies je gelijkertijd voor een "club" die geen vrouwen toelaat?



moussa schreef op 15-11-2002:
ik vind het gewoon belachelijk want de vrijmetselaars willen geen islam meer


micha iedema schreef op 26-5-2002:
Ik ben een vrouw en zou graag willen toetreden tot de vrijmetselaars. Is er een loge in de buurt van Nijmegen?