DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 14-03-2002
RELIGIE: DE DODE WAKKER HOUDEN

"Het is binnen de winti-gemeenschap heel normaal om een winti-genezer te bezoeken voor een probleem, zoals een Nederlander de psychiater consulteert. Winti-genezers communiceren met geesten die op de een of andere manier verbonden zijn met het probleem."
Wat gebeurt er als we sterven? Hoe ziet het hiernamaals eruit? Vragen die velen bezighouden. De diverse religies geven er antwoord op. Zoveel geloven, zoveel denkbeelden. En even zoveel interviews met aanhangers van deze geloven. Guillaume Orlando Lont is medewerker van het Winti Informatie- en Documentatiecentrum Nederland: "Er blijft altijd ruimte om contact te zoeken met de overledene."


"Over het winti-geloof bestaan vandaag de dag veel misvattingen. Zo zouden we met zwarte magie bezig zijn, en mensen bang maken met bedrog. Deze vooroordelen stammen nog uit de koloniale tijd, toen winti onder de slaven verboden was. De christelijke slavenhouders vonden het een heidense godsdienst omdat ze onze rituelen niet begrepen. Winti, als natuurreligie, werd niet gerespecteerd. En eigenlijk is dat nu nog steeds zo." Aan het woord is Guillaume Orlando Lont, medewerker van het Winti Informatie- en Documentatiecentrum Nederland. De stichting stelt zichzelf ten doel winti uit de taboesfeer te halen. Als cultureel maatschappelijk werker weet hij als geen ander hoe belangrijk het voor Afro-Surinamers is om het gevoel te hebben dat de omgeving hun religie erkent.

"Winti betekent zowel 'wind' als 'geest', de geest die zo snel is als de wind. Leven volgens de winti-opvatting wil zeggen dat je de wereld ziet als de schepping van een goddelijke kracht, die we Anana noemen. Het betekent dat je de goden van de lucht, de grond, het water en het bos erkent. En het is belangrijk dat je je voorouders op gezette tijden eert. Deze voorouders zijn, in een geestelijke vorm, altijd bij hun familieleden. Tijdens de winti-pre, een feest en een seance ter ere van de voorouders, komt de voltallige familie samen en wordt er gegeten, gedanst en gedronken. Met drummuziek worden de goden en de geesten van voorouders opgeroepen. We betrekken de doden bij het leven, zou je kunnen zeggen. Want de doden verschillen niet zoveel van de levenden."

In het winti-geloof is de dood een tussenfase in het bestaan. Het is een hoedanigheid voor zielen die zich tussen verschillende levens in bevinden. Het kan jaren duren voordat een ziel een ander lichaam uitkiest om zich in te manifesteren. Dit kan binnen dezelfde gemeenschap zijn, maar ook in een andere omgeving. "We geloven dus in het re´ncarneren van een ziel, een geest, een levenskracht in verschillende lichamen," verduidelijkt Guillaume Orlando Lont. "Als er iemand overlijdt, eren we vooral de ziel van de persoon die overleden is. We behandelen de dode op eervolle wijze zodat de geest goed aankomt in het dodenrijk. Met onze rituelen scheiden we de geest van het lichaam van de overledene. We proberen met gezang en gebeden de weg voor de geest vrij te maken naar de andere overledenen. De eerste acht dagen na het overlijden wordt de dode wakker gehouden door gasten die dag en nacht zingen, praten en eten. Er wordt voedsel bij de dode gelegd om de geest te verzorgen. Na zes weken worden deze rituelen door alle nabestaanden herhaald. Na een jaar is de officiŰle rouwperiode voorbij, maar de verwerking van het overlijden van een geliefd persoon kan natuurlijk nog veel langer duren."

Er blijft altijd ruimte om contact te zoeken met de overledene. Ervaren winti-genezers roepen vaak geesten en goden aan om inzicht te krijgen in de problematiek van het dagelijks leven. Guillaume Orlando Lont: "Het is binnen de winti-gemeenschap heel normaal om een winti-genezer te bezoeken voor een probleem, zoals een Nederlander de psychiater consulteert. Winti-genezers communiceren met geesten die op de een of andere manier verbonden zijn met het probleem. Het is namelijk mogelijk dat een gebeurtenis in het verleden verband houdt met het huidige probleem. Er kan een vloek liggen op een persoon omdat vele generaties geleden zijn voorouder een fout heeft gemaakt. Winti-genezers kunnen in sommige gevallen deze vloek opheffen en de persoon beschermen tegen afstraffing vanuit het dodenrijk."

Guillaume Orlando Lont vindt het van groot belang dat het winti-geloof behouden blijft, omdat het jonge Afro-Surinamers in Nederland een achtergrond biedt. "Want als ze hun cultuur en achtergrond verloochenen, verloochenen ze zichzelf. Juist in deze multiculturele samenleving is het belangrijk dat jonge Surinamers hun eigen identiteit behouden. Ze moeten zich natuurlijk, tot op zekere hoogte, de Nederlandse cultuur eigen maken, maar ook hun eigen cultuur koesteren. Want als je weet wie je bent, sta je stevig in je schoenen."
(Susan Smit)

Eerder verschenen in Doodgewoon 15, winter 1997/8.

Nawoord van de redactie
In verband met de vele verzoeken die we ontvangen om meer informatie over winti of het adres van het 'Winti Informatie- en Documentatiecentrum Nederland', helaas, meer informatie over winti kunnen wij u niet bieden. De ge´nterviewde heer Lont woont niet meer op het in 1997 bij ons bekende adres. En ook de in het artikel 'Winti Informatie- en Documentatiecentrum Nederland' schijnt niet meer te bestaan.



Terug naar archief...
REACTIES

Geef hieronder uw reactie op dit artikel, en/of lees de reacties van andere lezers.
Uw naam
Uw email
Uw reactie
Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door de redactie. De redactie is niet aansprakelijk voor de inhoud van reacties, en behoudt ten alle tijden het recht reacties te wijzigen of te verwijderen.


TrangaDuif schreef op 4-8-2015:
Graag zou ik ook de nummer of contactinformatie willen hebben van een echte bonuman. Zou iemand mij s.v.p. een nummer willen e-mailen als zij die hebben.
Alvast bedankt!


Maria schreef op 7-5-2015:
Ik heb gehoord dat er een hele goede nwinti genezer in R'dam woont/werkt. Weet iemand wie ik bedoel? Hij drinkt tijdens de sessies jenever en is volgens mij Hindoestaan en getrouwd met een nederlandse vrouw... ik wil hem heel graag bezoeken.... ik zou heel blij zijn met een serieuze reactie... alvast bedankt


Maarten schreef op 22-12-2011:
In het dagelijks gaan we voor het beste, de beste kwaliteit,de beste service, bij ziekte de beste doktoren, als onze auto defect is de beste monteur en voor onze kinderen de beste scholen en als we bidden: natuurlijk tot de allerhoogste God, die kost gratis maar soms is de rij heeel lang voordat we aan de beurt komen of voordat onze wens in vervulling komt.Laten we de natuurlijke balans van het leven niet verstoren door onze acties.Houd vol en weest geduldig, begi nanga wroko!


Maarten schreef op 22-12-2011:
Mensen aub verstoor de natuurlijke gang van zaken niet door allerlei onzichtbare wezens om hulp te vragen. Ik begrijp dat in tijden van nood,vooral bij ziekte, de verleiding groot is om "lagere" wezens om hulp te vragen, die kunnen helaas niet ver genoeg in de toekomst zien om de gevolgen van hun verrichtingen te aanschouwen.Hou in gedachte dat we elke keer iemand kwaad doen als we onszelf onterecht bevoordelen.Soms horen we slechte ervaringen te ondergaan om die te verwerken of neutraliseren en laten we dat niet overwentelen op ons nageslacht door allerlei "vreemde" handelingen te verrichten.Hou vol en weest geduldig en vraag alleen de onbekende en allerhoogste God om hulp.


Tanja schreef op 3-9-2011:
Een man die honderden mensen gratis geholpen heeft
- bekend van televisie en radio en kranten:
TRANSMISSION.TK


blackpanter schreef op 29-6-2011:
Dat jij trots op je voorouders bent en je cultuur.Dat is je gezegend goed recht.Ik ben zelf Rastafari vandaar dat ik je wil wijzen op jouwn gezegde,maar hoe jij zegt van dat je voorouders en jij verlost zijn van de ketting.Sorry maar dat is niet waar.Tot de dag van vandaag heerst er nog echte slavernij op plantage's.Meisje spreek jezelf niet zwak.Want als jij dit als bevrijding ziet.Kijk heel even naar Zuid- Afrika.De blanken hebben de macht!Een gekleurd kind vooral met creools bloed .Zal altijd 3 keer harder zijn best doen.Vergeet niet door de slavernijtijd zijn de sterke negers blijven leven.Dus zo hebben de blanken van de negers het sterkste en slimste ras gemaakt.Ik hoop dat je nu het leven wat anders ziet.GET UP STAND UP FOR YOUR RIGHT!!! JAH RASTA FARI


narain schreef op 22-11-2009:
Ik ben opzoek naar een betrouwbaar winti genezer als iemand iets weet hoor ik het graag .Het liefste in friesland maar als toch iemand weet en deze woont niet in friesland dan hoor ik ook het graag nog bedank alvast


narain schreef op 22-11-2009:
via deze weg probeer ik of iemand mij kan helpen met een goeie bonuman geen oplichter maak niet veel uit waar deze zit .Als iemand iets weet of iemand weet hoor ik het graag .kan mij dan maillen narain@dse.nl
graag zie ik het tegemoet spoed spoed spoed


hans schreef op 9-11-2009:
laat ik me even voorstellen ik ben hans 50 jaar woon in amsterdam ik heb een vraag bij alle godsdiensten die ik heb meegemaakt word het mooisten van het mooisten belooft als je maar leeft naar hun ideen en waarden maar op een simpele vraag kun je communiseren met overledenen (geesten) op een veiligen manier slaat alles op hol is dat bij u ook of is dit bespreekbaar
vrg hans


Shirly Rijkaard schreef op 8-11-2009:
Mijn vader in Suriname is een Buno man, dit heeft mij veel ziekte gegeven. Ik zoek iemand hier in Nederland die kan kijken wat hier gaande is? Nergens een telnummer te vinden


reny schreef op 13-7-2009:
wie kan mij helpen aan het adres van een goede wintiman/vrouw dringende hulp nodig, alvast bedankt


hinda schreef op 3-12-2008:
hallo .
ik ben hinda ik ben al maanden ziek onverklaarbareklachten van de dokters wie kan mij helpen aan betrouwbare bonuman in roterdam alstublieft ik stelt heel op prijs mail naar hinda123@live.nl


Ingrid schreef op 9-10-2007:
Hi,
Ik ben op zoek naar een goede bonuman. Ik weet dat meerdere mensen dat hebben gevraagd en dat men er altijd heel geheimzinnig over doet maar kan iemand mij hierbij helpen?


deborah schreef op 27-6-2007:
hallo ik heb een vriend maar hij heeft veel last van ongeluk hij praat over een vloek die hij heeft weet iemand daar mischien raad mee?


Jolanda schreef op 20-6-2007:
Ik ben opzoek naar een goede bonuman. Waar kan ik die vinden?


R. Lont schreef op 16-1-2007:
Mijn cultuur vind ik erg boeiend. ik ga maar snel weer lezen.

Vind het prachtig dat u ook Lont heet.


lawrece schreef op 12-11-2006:
kan iemand mij de theologische, etische en psychologische reden geven over voodoo??


liesbeth schreef op 9-11-2006:
Weet iemand wie de oprichter van Winti is? Wij komen er niet echt uit! En hoe is het ontstaan?

Groetjes Liesbeth en Danique


marlon schreef op 6-11-2006:
Goeden dag, ik ben een Nederlander maar heb zeer zeker te maken gehad met Winti, een paar jaren geleden had ik een relatie met een bijzondere half surinaamse vrouw.
Onze relatie is misschien zelfs hierdoor verbroken.
Ik begreep in eerste instantie niets van de gebeurtenissen in onze relatie, maar na mijn relatie zijn er bij mij thuis zeer vreemde dingen gebeurd.
Alhoewel vreemd ik kijk er nu heel anders tegen aan, het boeit me nog steeds enorm
Maar goed, graag zou ik het eens met een deskundig iemand of een geneze hierover willen hebben.
Het kan ook zo zijn en dat vermoeden heb ik ook wel een beetje dat er al voor mijn relatie iets is gepasseerd waardoor mijn schoon familie toen heeft willen proberen te helpen.
Eerlijk gezegd loop ik met nogal wat vragen rond, maar zoals u weet is dit voor de meesten een onbegrijpelijk iets.
Zou u mij kunnen helpen en misschien kunnen verwijzen naar iemand die mij dus alles kan vertellen hierover.
Ik heb het idee dat het mijn leven enigsins belemmert, terwijl het me eerst heel veel hielp.
Ik zou graag willen weten waar ik op, of wat ik kan vertrouwen, begrijpt u?

Vriendelijke groeten,
Marlon


Blanco schreef op 11-10-2006:
Als je STOPT met geloven in vloeken, wisi, winti, bakroes, enzovoort, dan heb je er ook GEEN last meer van. Zo simpel is het. Waarom word ik als nuchtere Nederlander niet belaagd door demonen en geesten? Precies, omdat ik geen geloof aanhang. Probeer het eens uit, word sceptisch en rationeel. "Er bestaan geen goden en geesten" is het krachtigste 'gebed' dat er is!


Dennis -groeneman-lukuman-sjamaan schreef op 9-9-2006:
wil graag reageren op rik 7-2-06 ,kan hem naar mijn gevoel wel van dienst zijn


Daa moena schreef op 4-8-2006:
een ieder welk oprecht naar genezing zoekt volgen de Wintie cultuur kan contakt op nemen op majombe_4@hotmail.com.


annemieke monsma schreef op 20-4-2006:
kunt u mij helpen aan een betrouwbare winti-genezer(es)in Utrecht of omstreken?
met vriendelijke groet


Joost Hooghuis schreef op 3-4-2006:
Vraag; moet een moeder die het Winti geloof aanhangt; haar zoon, gestorven via zeldoding, perse in het land van herkomst (Suriname)deWintirituelen uitvoeren?


sheila schreef op 8-2-2006:
geachte m,m
ik ben in sur 1969 geboren. sorry, ik wil zeggen dat ik ben dove vrouw,
ik ben moeder van 3 kinderen van 15,14,laaste 4 ,ik heb 2 overleden broers , broer was 4 jaar stierf en andere broer was bijna 3 jaar stierf
ik zoek hulp lukuman of zo
voorbaat vriendelijk s.stern


Roy schreef op 7-2-2006:
Wie kan mij helpen aan een goede wintie man of vrouw. Dringend hulp nodig


iemand met levende hoop schreef op 25-11-2005:
Hoi Willem,
Ik zou graag even op jou verhaal willen reageren. Je vraagt namelijk wat je van de dingen die je vertelt moet denken. Ik zal proberen uit te leggen wat ik hier van denk. Ik moet zeggen dat ik niet weet wat een capoeirista is, maar ik weet dat de geestelijke wereld wel degelijk bestaat. Wat je zegt over duistere praktijken is helemaal waar. In de geestelijke wereld zijn veel slechte wezens aanwezig en deze hebben veel macht. Maar zij hebben niet alle macht. Er is er 1 die heerschappij heeft over deze wezens, Jezus Chrisus! Je hebt zo te horen zelf al gemerkt dat de naam van Jezus Christus al bescherming biedt en zeer krachtig is. Hij kan ons allemaal bevrijden van deze duistere krachten, Hij heeft de regie in handen! Het enige wat wij daarvoor hoeven te doen, is Hem erkennen! Hij kan ons verlossen, omdat Hij voor ons door nog meer moeite en pijn is gegaan, zelfs door de diepste duisternis is Hij gegaan en Hij is erdoor gekomen! Hij is leven! Hij heeft leven! Bij Hem is verlossing :)
Hij is gewoon de weg. ik weet het, geloof het, voel het, merkt het met alles. Prijs Hem!
ik hoop en bid dat je Hem zult vinden en dat je het geluk mag kennen dat Hij ons wil geven...


Ronald schreef op 7-11-2005:
Ga z˛ door !!!!!!!!!!


jayantie schreef op 2-11-2005:
jajajajaja


Bakroe schreef op 23-8-2005:
Ik ben een bakroe


zeg ik niet schreef op 2-7-2005:
Wat zijn bakroe's????


bonnie schreef op 7-6-2005:
ik ben een meisje met surinaamse afkomst en ik ben 16 jaar en deze culturele dingens intreseren me wel sommige denken dat het duivels is omdat je op andere goden bouwt maar ik denk dat het te maken heeft met god en dat de blanke ons andere dinges laten geloven het is heel vreemd allemaal maar het is feitelijk en waarom zijn mensen die zich met kerk bezighouden niet gelovig in winties maarja dat wou ik even kwijt bedankt groetjes bonnie


Chereen schreef op 30-5-2005:
Wie kunt mij helpen met het vinden van een goede betrouwbare winti priester(es) in de omgeving van Rotterdam (of Den Haag)???
Hulp is dringend nodig!!!
Alvast bedankt!
xxx


Ans schreef op 13-5-2005:
Hallo allemaal..
Zou iemand mij een adres kunnen doormailen van een goede betrouwbare Winti priester(es) in de buurt van Eindhoven...Of eventueel elders in Nederland?
Alvast vriendelijk dank!
Ans


van meggelen schreef op 26-4-2005:
wie kan mij helpen aan het adres van een betroubare wintiman in omgeving van emmen of groningen ?????


jaleessa schreef op 11-4-2005:
ik vind het een moelijke site om door te zoeken maar wel een leuke site


Henk schreef op 7-4-2005:
wordt u in Nederland ook erkend als arts? en wordt uw methode ook door de verzekering vergoed? wij zoeken voor school informatie over dit alles maar het is heel zeldzaam te vinden.


GITTA schreef op 8-3-2005:
Er zijn mensen die dingen zien en doen die een ander niet ziet of kan, omdat het simpel weg hun taak niet is of omdat zij er niet voor open staan. Als deze dingen gezien en gedaan worden om zo een ander uit nood te kunnen helpen, dan is dat iets positiefs en niet een keuze om je met spoken bezig te houden. Doe je iets om een ander te helpen, dan doe je GOD zijn werk. Dit bericht is voor degenen die denken dat god op een wolk zit met een lange baard. En voor degenen die eenzijdig denken, omdat zij dat zo geleerd hebben. Kijk verder dan je neus lang is. Als je dat niet kan is het niet voor je weggelegd om meer breder te kunnen kijken dan je paarde oogkleppen. Nogmaals elk gebied op de wereld heeft zijn taal en leefwijze dus ook de manier van geloven is anders. Een goed gelovig mens doet goed. GOD zijn wegen zijn ondoorgrondbaar. Geen enkele kerkganger hoofd mij uit te leggen dat mijn cultuur of de manier waarop ik geloof slecht is. Kijkt u naar uzelf en hoeveel u doet voor uw naaste. IK EER MIJN VOORUODERS WEL. Zonder hen was ik er niet. Misschien zou ik wel KATOEN AAN HET PLUKKEN zijn, als zij niet voor vrijheid vochten. MIJN KETTING IS LOS!!! EN DIE VAN U?


Mistiek schreef op 22-2-2005:
Voor veel info over winti en voodoo bezoek eens mijn log!
www.mistiek.punt.nl
Groetjes van Mistiek


R.Hoogers schreef op 22-2-2005:
Jammer dat er zo luchtig gedaan wordt over het oproepen van geesten van doden!

Heel veel problemen kunnen hierdoor onstaan.
Lees de bijbel er maar op na, en je had het kunnen weten!
Er is slechts ÚÚn goede Geest, en dat is de Heilige Geest die met Jezus en God De Schepper ÚÚn is!

Lees de bijbel, begin maar in het boek lucas en kom echt tot rust bij God, ipv de onrust door doden op te roepen.

robert


Els schreef op 20-2-2005:
Hoi ik kwam bij u het woord winti tegen. Daarom heb ik de volgende vraag, we hebben een huis leeg gehaald waar een oude man overleden was en dus het huis leeg moest.

Nu vonden wij in de garage onder een kast allemaal platte botjes (ribben?) in een cirkel gelegd.
Nu kwam bij mij het gevoel op dat het misschien iets van winti was??

Is dat zo en zo ja waarom lagen die daar??
Als u tijd heeft om mij te beantwoorden graag en vast bedankt.
Gr Els


maarten schreef op 7-2-2005:
geachte lezer/lezeres,

ik ben bezig met een werkstuk wat betrekking heeft op het intercultureel verplegingsgebied, en ik heb winti gekozen als onderwerp. wat winti inhoudt is veel informatie over bekend maar wat moeilijk te vinden is, is dus hoe er met zieken wordt omgegaan, hoe men omgaat met gemengd verplegen, wat de rol van de familie is wanneer iemand in het ziekenhuis ligt etc. Als iemand mij daarmee zou kunnen helpen, bedankt. Zoniet , dan bedankt voor het lezen van dit mailtje

groeten maarten


leslie schreef op 28-12-2004:
kent iemand het adres van een goede en betrouwbare winti-priester in de omgeving van Amsterdam/Haarlem, gaarne naar me toe mailen svp.Bvd


cher schreef op 18-12-2004:
Een leuke site
ik ben zelf Surinaams en ik begrijp de winti cultuur heel goed.winti heeft iedereen want iedereen heeft een geest, en als je dood bent wilt alleen maar zeggen dat je lichaam je verlaat maar je geest blijft. Maar waar naar toe is voor idereen een andere vraag.als je winticultuur in het kort wilt begrijpen dan is het zo dat er veel goden zijn en die bestaan uit water, lucht en aarde en dat eer je met respect en je naasten en als je naasten overlijden dan eer je de doden.En ik zie het zo als je het gevoel hebt dat je niemand kwaad doet dan doe je niks fout. En er is zeker een God in winti cultuur want zonder god haden wij en de goden geen water, zon en planten etz.. Om nog even terug te komen op de dood in de winti cultuur, waarneer iemand bijvoorbeeld overlijd op jonge leeftijd of door ziekte of dat je bij je zelf denkt van je bent niet zo oud om te sterven dan is het, meestal bij iemand zo die dood is in de winti cultuur dat die persoon dan gaat zwerven en zijn rust niet heeft gevonden omdat die nog iets moest afmaken op de aarde, en als zo een overleede dat nooit de kans voor krijgt dan kan de familielede veel geestelijke problemen krijgen.En de overledenen krijgt geen rust.door toch zo een overledenen te laten rusten zo je naar een bonuman kunnen gaan om met de goden te comminiceren. Want alleen goden comminiceren met de overledenen. Er is meer dan hemel en aard,


stephanie schreef op 4-12-2004:
ik heb de site van kultura.com bekeken, maar het is een site over satellieten, je vindt er absoluut niks over winti


Y schreef op 29-11-2004:
spot der maar niet mee, ieder cultuur heeft zijn eigen mythes. Heb der respect voor


pipo schreef op 10-11-2004:
Heej ik vind het een geweldige site
hahahahahahhaha jezus


Massa schreef op 14-10-2004:
JEZUS IS ER VOOR U!
JEZUS LEEFT!
JEZUS IS DE REDDING!
JEZUS KOMT MET DE BOODSCHAP!
JEZUS WAT EEN ONZIN!



chris schreef op 26-7-2004:
leuke site.
ik was wat aan het surfen en ik keek op www.dood.nl en ik kwam dit tegen.
het is een leuk onderwerp.
tot ziens.
van Chris


jacky schreef op 23-4-2004:
ik ben zelf nederlands en heb nu al 2 keer een begravenis meegemaakt op de surinaamse manier ik heb afgelopen woe 21 april me oma begraven zei heette carmelita lont en we hadden eerst dinsdag dede oso en hebben de nacht opgezeten en de volgende dag hebben we haar naar haar laatste rustplaats gebracht, wat ik hiermee wil zeggen is datje niet een surinamer hoeft te zijn om het aan te voelen want ik als nederlandse heb ieder moment aangevoelt en zelfs alle liederen meegezongen uit het diepste van me hart. waar ik ook even op wil reageren is dat god de sleutel heeft van de hemelpoort en dat de doden daar blijven en dat het niet goed is daar ben ikhet niet mee eens want mijn schoonvader die jammer genoeg niet meer leeft is bij mijn kinderen geweest om afscheid te nemen, me oudste dochter vertelde mij opa is bij me geweest en heeft met me gesproken zij was 7 jaar toendertijd en ik vind dat surinamers toch op een ofandere manier een boodschap willen overbrengen en ik vind ook dat mensen mekaar in hun waarde moeten laten ongeacht van wat voor ras je bent. Het gebeurt op verschillende manieren en het is maar wat de wens is van degene die is overleden dat moeten we respecteren. ik heb een erg spirituele band met mijn schoonfamilie en zelfs mijn oma heeft bij mij afscheid genomen en me gedag gezegt, ik hier in tegen heb een kaars voor haar gebrand en gezegt dat ze nu eeuwig kan rusten en dat voelt goed. Ieder doet het op zijn of haar manier heb daar respect voor en laat mensen in hun waarde. RIP Robby lont en Carmen Lont love u forever


Karin schreef op 28-3-2004:
Ik zit nu in mijn laatste jaar van het SPW-4. Ik loop op dit moment stage (10 maanden)op een groep met sterk gedragsgestoord licht verstandelijk gehandicapten. Wij krijgen regelmatig te maken met psychoses. Ook hebben wij Surinamers op het paviljoen zitten. Bij sommige van hen, twijfelen we of ze nou werkelijk een psychose of een winti hebben. Alleen niemand van ons team weet het precis. Voor mijn eindopdracht moet ik een onderwerp verzinnen voor mijn collega's om ze te informeren. Ik heb het onderwerp "wat zijn de verschillen tussen psychose en winti. Er is zoveel informatie over te vinden, dat ik het allemaal niet meer weet. Ik zou heel graag iemand willen spreken die daar veel verstand van heeft. Het liefst een Winti-genezer. Maar ik hoorde van mijn omgeving dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken. Zijn er misschien doktoren in ziekenhuizen die er veel verstand van hebben, en mij te woord kunnen staan? Als iemand een telefoonnummer heeft, wil je die dan alstublieft aan mij geven?!? Alvast bedankt!!


Val schreef op 26-2-2004:
IK zoek informatie over hindoeisme, boedhisme, jodendom, christendom, islam en humanisme en ik moet er vragen over oplossen zoals : 1)opvatting over de dood
2)rituelen in verband met de dood
3)houding tegen over de dood
Alvast bedankt



amanda schreef op 25-1-2004:
ik zocht ook informatie voor anw over dresiman lukuman en bonuman.ik ging via deze site naar kultura.com, maar kwam op iets heel anders uit.waar ik mijn informatie uiteindelijk wel gevonden heb is: http://www.de-ankh.nl/webs/spiritueel/voodoo.html ergens halverwege de site.ik hoop dat u hier iets aan heeft.


Miej schreef op 12-1-2004:
als je zelf surinaams bent dan snap je de winti cultuur wel maar zo kan je er niet over oordelen met dat gedoe met als je een geest ziet is het niet goed.


glaasjes draaier schreef op 9-1-2004:
idd heele goede info voor mijn verslag

alleen ik zoek nog info over de rituelen van een begravenis met een bepaalde goddienst of levensovertuiging




Michelle schreef op 26-11-2003:
Hey ik wou even zeggen dat ik dit heel handig kon gebruiken voor mijn verslag thnX


marta schreef op 2-9-2003:
waar staat er iets over bonuma of lukuman?????


lize-lotte schreef op 24-8-2003:
ik hoop dat ik nooit ddo ga xxx lize-lotte


rene berende schreef op 18-6-2003:
Ik heb jaren lang met Surinaamse mensen gewerkt en in dat contact speelde Winti ook een rol.
Vanuit die tijd heb ik een hele goede indruk overgehouden aan dhr. Pakosi die in Utrecht een praktijk heeft.


klaas schreef op 1-6-2003:
Kan iemand mij een adres geven van een (goede) winti-genezer in omgeving Alkmaar?!
Heel graag.
Bij voorbaat dank,

groeten,
Klaas


arian schreef op 19-5-2003:
onzin op scholieren.com staat helemaal niets. prutswerk.
is er iemand die een heel werkstuk heeft voor anw over leven en dood


nicole schreef op 3-3-2003:
ik had het nodig voor mijn werkstuk nog bedankt hiervoor en ga zo door


mysterius adviser schreef op 20-2-2003:
Kijk gewoon op www.scholieren.com
daar staan tig van deze verslagen voor ANW


Mr. Lontsweil schreef op 18-2-2003:
Mooi artikel.
Hey linda, jezus is dood, ga naar de mensen die leven!


JanAmba schreef op 19-1-2003:
Kunt u mij het adres geven van een goede winti genezer in Haarlem of omgeving?
Alvast bedankt.


P.Sloterbos schreef op 13-1-2003:
Het stuk was goed en leuk omschreven.
Maar mogen we voor meer vragen etc. etc. ook bij u terecht groetjes


Lise schreef op 7-1-2003:
Ook ik moet net als Theo en Coen voor anw info hebben over de bonuman, lukuman en dresiman

Antwoord van de redactie
Beste Lise, Theo en Coen, wij kunnen jullie niets vertellen over de bonuman, lukuman en dresiman. Meer informatie over winti zullen jullie ergens anders vandaan moeten halen. Waar weten wij ook niet. De ge´nterviewde heer Lont woont niet meer op het ons bekende adres. En ook de in het artikel 'Winti Informatie- en Documentatiecentrum Nederland' schijnt niet meer te bestaan.
Succes.




malou schreef op 5-1-2003:
ik vind het een heel goed stuk, met veel informatie. Maar ook ik moet voor ANW meer weten over hoe een ziekte behandeld wordt, en de "bonuman, lukuman en dresiman".


Coen Hagenaars schreef op 2-12-2002:
Interessant maar voor ANW moeten wij, net als Theo, wat meer info hebben jeweettoch??


Theo schreef op 27-11-2002:
Jah.. zeer leerzaam artikel voor school, waarvoor we een artikeltje moeten schrijven over Winti. Ik mis nog wel wat info, zoals de termen "bonuman, lukuman en dresiman" .


Rene Westerhof schreef op 20-11-2002:
Interessant artikel, zelf ben ik bezig om een presentatie voor te bereiden over 'het hiernamaals' in de verschillende religies. Ik heb het idee dat Winti een soort combinatie is van aminisme en hindoeisme, er zitten van beide religies veel kenmerken in verwerkt, aan de ene kant de verering van de elementen en aan de andere kant de cyclus van dood en leven, maar is er eigenlijk ook een eindpunt?


dina schreef op 16-11-2002:
Toevallig las ik deze week een artikel op Nyunsu.Net over Winti.het was geschreven door een Nederlandse (witte) dokter. Lees het ook en zoek de overeenkomsten en de verschillen in benaderingswijze tussen dat stuk en het bovenstaande artikel - groeten/dina


belinda schreef op 9-11-2002:
wow nog nooit zoiets leervol gelezen


Lianne Noordzij schreef op 15-10-2002:
Ik vind dit een zeer duidelijk artikel. het geeft erg goed de religie weer.

Ik heb er erg veel aan gehad voor een inleiding.


Thomas schreef op 24-9-2002:
JEZUS LEEFT


merel schreef op 17-9-2002:
Ik wilde alleen even bedanken voor deze informatie. ik kan dit goed gebruiken voor mijn werkstuk!


Mvr. Boorsma schreef op 9-9-2002:
Goed artikel, alleen staat winti niet voor het gevoel van de nabijheid van een God?
Weet u misschien wat een bonuma is?
Dank u bij voorbaat


linda schreef op 14-3-2002:
jezus zeg wat zoek je bij de doden. ga naar mensen die leven. hij heb gelijk. dood is dood en als je een geest ziet is dat nooit goed. dat is niet van god, god heb de sleutel van het dodenrijk, niemand komt daar uit.