DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 14-02-2002
RELIGIE: GODS BEST BEWAARDE GEHEIM

Wat gebeurt er als we sterven? Hoe ziet het hiernamaals eruit? Vragen die velen bezighouden. De diverse religies geven er antwoord op. Zoveel geloven, zoveel denkbeelden. En even zoveel interviews met aanhangers van deze geloven. Veel joden geloven dat het voortleven na de dood pas bij het einde van de geschiedenis begint, dat zal worden aangekondigd door de komst van de Messias. Chara Rodrigues Pereira heeft daar haar eigen gedachten over: "Waar blijven de doden tot die tijd? Het zijn grote vragen waar men niet uitkomt. Zelf denk ik dat het leven na de dood begint op het moment dat de mens sterft."

"Een officiŽle dodenleer bestaat er niet in het jodendom," zegt Chara Rodrigues Pereira (44). "Het jodendom is een wereld- en levensbeschouwing en houdt zich bezig met de zin van het menselijk bestaan."

De omgeving inspireert tot een gesprek over leven en dood. De plaats van ontmoeting is de Portugees-IsraŽlitische begraafplaats in Ouderkerk aan de Amstel, waar Pereira de beheerster is. Zij woont naast de begraafplaats, in een sfeervol honderdvijftig jaar oud huis. Het gesprek vindt echter plaats in het metaarhuisje. Daar kunnen we niet gestoord worden door telefoon, fax of bezoek. Vroeger werd hier de overledene verzorgd, nu wordt het vooral gebruikt om er treurredes uit te spreken.

"Het enige waar het jodendom zich aan vasthoudt is dat het leven van de mens niet ophoudt met het afsterven van het lichaam," licht Pereira nader toe. "Maar omdat er verder niets wordt voorgeschreven, kunnen de opvattingen over het leven na de dood alle kanten op."

De joodse literatuur kent dan ook een rijke en gevarieerde beeldtaal waarmee deze en komende wereld wordt aangeduid. Een opvatting die Pereira aanspreekt is de dood als de overgang van een gebrekkig verlichte wereld naar een beter verlichte wereld. "Hoe verlicht de komende wereld is, hangt sterk af van hoe je in dit leven geleefd hebt. Als je de zin van het leven uitsluitend in termen van wereldlijk succes en aardse geneugten opvat, dan weet je daarboven ook niet waar het om gaat en zal het je niets zeggen. Maar je kunt het leven ook vanuit een ruimer perspectief bezien, als voorbereiding op het leven na de dood." De Tora lezen en bestuderen helpt daarbij. "Wie zich verdiept in de Tora, verdiept zich in Gods bedoelingen met de mens, dus die is al op weg naar een wereld waar meer helderheid is."

Veel joden geloven dat het voortleven na de dood pas bij het einde van de geschiedenis begint, dat zal worden aangekondigd door de komst van de Messias. Pereira blijkt daar haar eigen gedachten over te hebben: "Waar blijven de doden tot die tijd? Het zijn grote vragen waar men niet uitkomt. Zelf denk ik dat het leven na de dood begint op het moment dat de mens sterft."

Zij gelooft niet dat het lichaam daarbij nog een rol speelt. "Al was het alleen maar omdat zoveel joodse mensen geen begrafenis hebben gekregen, omdat dit door anderen onmogelijk is gemaakt. Dat daardoor je kansen op een leven na de dood zijn verspeeld, gaat er bij mij niet in. Het niet ruimen van de graven en de koppeling van de opstanding uit de dood aan het lichaam, is in de loop der eeuwen zo gegroeid. Ik denk dat het voortkomt uit een respect voor het stoffelijk overschot. En dat heeft te maken met het respect dat aan ieder mens betuigd moet worden omdat de mens is geschapen naar Gods beeld en gelijkenis. Ik weet dat er mensen zijn die het niet met me eens zullen zijn. Maar inzichten op dit gebied komen voort uit je manier van leven en zijn niet echt overdraagbaar."

Een concreet beeld van de komende wereld heeft Pereira niet. "Wij worden in deze wereld geheel bepaald door zintuiglijke waarnemingen. Wij voelen dat er andere werelden mogelijk zijn, maar waar die zijn? Ik kan ook niet zeggen waar God is of waar mijn ziel zich bevindt. De zintuiglijke waarneming is in hoge mate de maat van de dingen in džt leven. Meer niet. Het hiernamaals is Gods best bewaarde geheim."

Maar hoe zou ze het leven na de dood omschrijven? "Als de eeuwige rust in de aanwezigheid van God. Rust wil niet zeggen dat er geen enkele activiteit is, maar dat het leven is losgekoppeld van ruimte en tijd. Hier is alles een gevecht tegen de klok. Het lijkt mij heerlijk te existeren zonder besef van tijd."

En God? "God is licht. Licht betekent de afwezigheid van bedrog. Wij leven in een wereld van schijn en schijn is bedrog. Met onze menselijke, zintuiglijke waarneming kan maar een heel klein deel van Gods licht worden opgevangen."

"Mooi in dit verband is dat de sabbat ook wel 'een voorproefje van de komende wereld' wordt genoemd. Tijd is niet belangrijk. Je hoeft niets te doen, want alles is al gedaan en voorbereid. Het wordt ook wel een volkomen genot genoemd. Genieten van de sabbat is genieten van het ware leven. En het ware leven is de dood." (Anja Krabben)

Eerder verschenen in Doodgewoon 11, winter 1996/7.

Terug naar archief...
REACTIES

Geef hieronder uw reactie op dit artikel, en/of lees de reacties van andere lezers.
Uw naam
Uw email
Uw reactie
Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door de redactie. De redactie is niet aansprakelijk voor de inhoud van reacties, en behoudt ten alle tijden het recht reacties te wijzigen of te verwijderen.


Miriam Rodrigues Pereira schreef op 30-1-2005:
Ik was zoekende op het Internet naar naamgenoten.
Van mijn vader heb ik begrepen dat ik kom uit een rabijnen geslacht.
In mijn dagelijks bestaan is mij dat wereldvreemd omdat ik geen enkele familie Rodrigues Pereira ken behalve de mijne.
Aangenaam kennis met je te maken!
Groetjes,
Miriam R.P.


Yaniv de jood schreef op 25-11-2004:
Ik ben een homo, en geen kleine ook. Nou ja
ik ben maar 1.65 groot maar ben wel een supernicht


lianne schreef op 24-11-2004:
hoi, ik moet dus een verslag maken over het leven na de dood in het orthodoxe jodendom(voor school). maar kom er maar niet achter wat het nou precies is. Want als het leven niet ophoud als het lichaam sterft, hoe gaat t dan precies verder. Er moet toch 1 ding zijn waar dan alle orthodoxe joden aan vast houden?
kunt u mij hierover vertellen?
alvast bedankt, lianne


Marjo de Rijcke schreef op 23-8-2004:
Sorry, geen reaktie maar een vraag: ik ben op zoek naar een boek van dr. Raymond A. Moody, titel: Leven na het leven. Kunt u mij vertellen waar ik dit boek kan vinden, en wat het eventueel kost. Bij voorbaat dank, Marjo


Henk schreef op 20-6-2004:
Waarom is er een hiernamaals voor mensen en niet voor andere levende wezens o.a dieren, planten, eencellige, enz.


josefientje schreef op 23-2-2004:
ik wil graag weten wat er met mij gebeurt naar de dood



Fredie schreef op 2-3-2003:
Ik zou graag willen weten wat het verschil is, hoe Joden met de dood omgaan, tussen vroeger en nu.. Zou U mij dat kunnen vertellen?


Bob Meijer schreef op 17-2-2003:
U vraagt: "waar blijven de doden tot die tijd?"...hoezo tijd? Weet U dat A. Einstein samen mat andere natuurwetenschappers reeds jaren geleden aangetoond heeft dat "tijd", en daarmee bedoel ik -het verstrijken van MOMENT A naar MOMENT B, relatief is (veranderlijk/beinvloedbaar is) en alleen van toepassing is voor materie en energie.
Zodra wij sterven heeft de menselijke ziel (n.m.i.) niets meer te doen met deze materie en/of energie..en dus ook niet met TIJD. Het enige wat zich over de tijdloosheid (spreek eeuwigheid) zorgen zou kunnen maken is geest/ziel want geest/ziel is het absoluut enige onafhankelijke gegeven welk bestaan kan in het "absolute niets"
de overbrugging van het sterven naar het moment van het einde der geschiedenis is dus nihil.
Zo zouden de joden met o.a. hun mistieke leer (kabalah) wel eens in de goede richting kunnen zitten.

Bob halfjoods.


stephan oosterhuis schreef op 10-12-2002:
het is een erg mooie en informatieve site.
stuurt u mij een e-mail terug a.u.b.
natascha


TheSorcerer schreef op 22-10-2002:
Is er leven, is er leven na de dood ?

In het pionierswerk "LEVEN NA DIT LEVEN" van Dr. Raymond A. Moody jr.
uitgebracht in 1975, het eerste in z'n soort,
kunt u de getuigenissen lezen van mensen die een bijna-dood-ervaring hebben ondergaan.

Ze zeggen allen hoe ze uit hun lichaam getrokken werden,
en door een tunnel naar een helder licht zweefden.

Dit licht wordt beschreven als onvoorwaardelijke liefde, almacht, Jezus Christus, God,.....

Als u de zaken nu wat meer objectiever bekijkt,
dan ziet u hoe uit een levensloos fysisch lichaam een licht vertrekt,
en zich begeeft naar een tweede licht.
Romantischer beschreven, ziet u hoe een ziel uit het lichaam komt, en zich begeeft naar z'n tweelingsziel.
Zie ook de afbeelding op http://users.pandora.be/olivier.hufkens/labo13.jpg

In hetzelfde boek gaan alle getuigen beweren dat de belangrijkste vraag die het licht stelt is:
"Wat heb je in dit leven allemaal voor mij gedaan ????"

Asjemenou zeg,... lijkt typisch vrouwelijk !

De tweelingziel (en ook de ziel, maar niet het menselijk lichaam) kan nu eenmaal alle mogelijke vormen aannemen,
en kan dus ook precies tonen wat de ziel verwacht na de lichamelijke dood,
of dit nu een God is, een Boeddha, een heilige maagd, een levend, groen bos of een wulpse, gewillige teef.
Sommigen ontmoeten zelfs een opper-rechter ( Hoe afschuwlijk ! ).

In het Star Trek wereldje zou zoiets een Shapeshifter genoemd worden, doch dit terzijde.

Eenmaal dood, zal de tweelingziel zich tonen
in overeenstemming met de verwachtingen die in het leven ontstaan zijn.
Het zijn degenen die helemaal niets verwachten,
en die dus ook een leven lang hun eigen tweelingziel genegeerd en ontkent hebben,
die helachtige toestanden kunnen meemaken,...
de gefrustreerde tweelingziel zou zich kunnen tonen als een nest insecten, een vreselijke vampier of een schoonmoeder.

De vraag blijft of de vroeger overleden familie-leden die sommigen zien wel degelijk de echte personen zijn,
of de tweelingziel die zich als deze personen toont zoals de zojuist overledene het zich herinnert.

Wij, the next generation, streven naar een hereniging met de tweelingziel,
zonder dat er hiervoor een lichamelijke dood nodig.
In de praktijk zou men simpelweg na het in slaap vallen,
het lichaam verlaten om in een veilige herenigde toestand met de tweelingziel de nacht door te brengen.

Ik weet niet wat er vandaag als stof in de Steiner-scholen gegeven wordt,
maar het hierboven beschrevene is letterlijk terug te vinden in de boeken van Rudolph Steiner,
lang voordat Dr Moody zijn op feiten gebaseerd boek schreef.

Inmiddels zijn er duizenden gelijkaardige boeken verschenen,
het ene subjectiever dan het andere,...
Iedereen beschrijft zijn unieke ervaring met z'n tweelingziel.

Ik verzamelde in de laatste vijftien jaren de gemeenschappelijke punten uit deze boeken,
en kwam tot deze hierboven beschreven synthese !


With kind regards,

This was a message from Olivier Hufkens
(alias TheSorcerer, alias Spymaker)
http://users.pandora.be/olivier.hufkens/home/

Email:
sorcerer@pandora.be
spymaker@pandora.be